Izbruhi jeze – kako jih prepoznamo in odpravimo

  • Objavljeno: 29. februarja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi
  • Objavljeno: 29. februarja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi

Izbruhi jeze označujejo stanje močnega občutenja jeze, besa in agresije, do katerih pride zaradi zunanjih sprožilcev in notranjega doživljanja. Kažejo na čustveno stisko in težavo pri izražanju.

V članku je predstavljeno, kaj so izbruhi jeze, kako se občutijo in kako si lahko pomagamo.

KAJ SO IZBRUHI JEZE

kaj-so-izbruhi-jeze

Jeza je normalen čustven odziv, ki kaže naše neodobravanje in nestrinjanje. Lahko je lahko tudi koristna, kadar jo uporabimo na konstruktiven način.

Jeza postane škodljiva, kadar je ne znamo obvladati in se z njo soočati na pravi način, zaradi česar naredimo in izrečemo stvari, ki prizadenejo ljudi okoli nas.

Po navadi postanemo jezni, kadar:

Če so občutki jeze pogosti, zelo intenzivni in prevladujoči, se lahko pojavijo izbruhi jeze, ki preplavijo celo telo. Med izbruhom jeze velikokrat oseba kriči, preklinja, uničuje stvari in je verbalno in celo fizično nasilna.

Izbruhi jeze postanejo škodljivi in nevarni, kadar oseba v afektu izreče grde in žaljive besede ali pa postane fizično nasilna, kar je nesprejemljivo. Tovrstno vedenje jasno opozarja na to, da je treba nujno ukrepati in narediti konkreten premik.

Imate tudi vi težave z jezo, ki bi jih želeli odpraviti? Prijavite se na brezplačen uvodni pogovor, da narediva strategijo za doseganje notranjega miru in sproščenosti.

KAKO SE OBČUTIJO IZBRUHI JEZE

kako-se-obcutijo-izbruhi-jeze

Telesni simptomi izbruha jeze so:

  • zvišan krvni tlak,
  • povečan srčni utrip,
  • mravljinci po telesu,
  • mišična napetost,
  • prekomerno potenje,
  • rdečica,
  • tresenje telesa,
  • anksioznost in tesnoba,
  • tiščanje v prsih

Čustva, ki se pojavijo pred, med ali po izbruhu jeze so:

  • razdražljivost,
  • bes in agresija,
  • frustracija,
  • anksioznost,
  • stres,
  • občutek preobremenjenosti,
  • krivda in obžalovanje,
  • žalost in obsojanje
  • jeza,
  • nemoč

Značilno obnašanja osebe, ki ima težave z jezo:

  1. Pogosto se razjezi, tudi za stvari, ki niso pomembne.
  2. Čuti, da izgublja nadzor, kadar je zelo jezna. 
  3. Jeza negativno vpliva na medsebojne odnose, ki zaradi tega razpadajo.
  4. Izbruhi jeze vodijo do tega, da izreče ali naredi stvari, ki jih kasneje obžaluje.
  5. Drugi ljudje so izpostavili, da so izbruhi jeze problematični.
  6. So verbalno žaljivi ali fizično nasilni do drugih ljudi.
  7. Radi se oklepajo zamere in jezo držijo v sebi.
  8. Da se pomirijo, potrebujejo dolgo časa. 
  9. Pogosto razmišljajo, da bi se maščevali osebi, ki jih je razjezila ali prizadela.
  10. Ko pride do konflikta, povzdignejo glas in poskušajo preglasiti sogovornika.
  11. Po naravi niso dobri poslušalci in se težko postavijo v kožo druge osebe.
  12. Zaradi vznemirjenosti živčnega sistema, se lahko pojavijo težave s spancem, ki sčasoma vodijo v kronično nespečnost.

ZAKAJ PRIDE DO TEŽAV Z JEZO 6 vzrokov

zakaj-nastanejo-izbruhi-jeze

Nakopičen stres

Skozi življenje doživimo prijetne in manj prijetne situacije. Več kot imamo za sabo stresnih situacij in travmatičnih dogodkov, več negativnih občutkov se je v nas nabralo. Kadar jih sproti ne razrešimo, se kopičijo in kopičijo, dokler ne pride do izbruha. Izbruhi jeze predstavljajo pravzaprav nakopičen stres in negativne občutke, ki so v nekontrolirani in intenzivni obliki prišli na plano.

Slabo obvladovanje negativnih čustev

Nihče nas ni naučil, kako se soočiti z negativnimi občutki. Zato se včasih zgodi, da nas prevzamejo in nas vznemirijo. Pomembno je, da se naučimo jezo sproti prepoznati, začutiti in spustiti iz telesa. 

Izbruhi jeze kažejo na slabo obvladovanje svojih občutkov, kar pa se da skozi terapevtski proces spremeniti. Tako kot smo se naučili voziti kolo in skuhati kosilo, se lahko naučimo obvladovati svoje občutke, da ob tem nikogar ne prizadenemo.

Potrebujete pomoč pri obvladovanju svojih občutkov? Prijavite se na brezplačen uvodni pogovor, da vam pomagam doseči čustveno stabilnost in notranji mir.  

Slaba čustvena regulacija

Kadar smo postavljeni v konfliktne situacije in nesporazume, je normalno, da smo razburjeni in nemirni. Ker pa ne moremo kontrolirati vsega, kar se dogaja zunaj nas, je pomembno, da se naučimo samoregulirati svoje občutke in notranji svet ter razviti način, da se ponovno pomirimo in sprostimo.

Namesto da izbruhnemo v jezi, je prav, da jasno in razločno povemo, kaj dopuščamo in kaj ne. Izrazimo to, kar si želimo in česa ne, na spoštljiv, vendar odločen način. Pomembno je, da se naučimo izražati svoje občutke, misli, doživljanja in pričakovanja, ne da bi pri tem koga prizadeli. 

Vzgoja in okolje, v katerem smo odraščali izbruhi jeze pri starših

Na izbruhe jeze zelo vpliva, kako smo bili vzgojeni in v kakšnih pogojih smo odraščali. Bolj, kot smo bili izpostavljeni psihičnemu nasilju, jezi, grdim besedam in slabi komunikaciji, bolj smo prevzeli tovrstno vedenje za sprejemljivo. 

Da bi odpravili posledice takšne vzgoje, je treba stare občutke predelati in spremeniti način razmišljanja, kar najlažje naredimo s pomočjo strokovnjaka.

Pomanjkanje komunikacijskih spretnosti

Kadar ne znamo o svojih čustvih govoriti na konstruktiven in miren način, lahko izbruhi jeze vodijo v konflikt. Ko želite povedati, kako se počutite, se najprej umirite, globoko zadihajte in nato začnite govoriti iz sebe ven: “Počutim se …., Želim si …., Nočem ….” 

Izogibajte se obsojanju in obtoževanju nasprotne osebe, četudi vam je naredila krivico. 

Močni negativni sprožilci iz okolja

Neprijetno okolje in negativni ljudje, lahko v nas sprožijo močno jezo, ki pa se jo moramo naučiti regulirati. Vedno imamo pravico, da se umaknemo od ljudi, ob katerih se ne počutimo dobro, obenem pa je prav, da pozdravimo svoje čustvene rane, ki jih nosimo v sebi. 

Več o jezi si preberite v članku Jeza [4 dejstva o jezi, ki jih je dobro poznati]

POTLAČENI OBČUTKI, KI SE SKRIVAJO ZA IZBRUHI JEZE

Če smo v življenju doživeli veliko težkih stvari in bili deležni močnim pritiskom iz okolice, bolečim zbadljivkam in grdemu ravnanju, se pojavijo izbruhi jeze kot obrambni mehanizem. 

Jeza velikokrat zakriva globoko razočaranje in žalost. Pogosto se za izbruhi jeze skriva tudi bolečina, hrepenenje po ljubezni in nemoč. 

izbruhi-jeze

Da bi v svojem srcu spet začutili mir in sproščenost, je pomembno pozdraviti čustvene rane in očistiti nakopičen stres v telesu. Potlačena, nepredelana čustva se lahko izrazijo v obliki fizične bolezni in v telesu povzročijo blokade, zato je pomembno osvoboditi telo na energijskem, čustvenem in miselnem nivoju. 

Točno to počnemo na mojih terapijah, ki so več kot 3600 ljudem pomagale, da so odložili čustveno breme in spet zaživeli sproščeno mirno in samozavestno.

Če bi se tudi vi radi osvobodili težkih občutkov, se prijavite na brezplačen uvodni pogovor. 

KAKO KONTROLIRAMO IN ZMANJŠAMO JEZO

kako-zmanjsamo-jezo

Samozavedanje svojih občutkov

Najprej je pomembno, da spoznamo svoj temperament in način delovanja. Poskusimo prepoznati, kdaj se pojavijo izbruhi jeze, ob katerih ljudeh in v kakšnih okoliščinah. Bodite pozorni na svoje odzive, reakcije, miselne vzorce in občutke v telesu, kadar se nabira jeza, frustracija in bes. 

Dihalne vaje

Ko smo pod stresom, postane naše dihanje plitko in hitro. Ob nabiranju jeze, se umaknite na samo in se osredotočite na svoj dih. Dihajte počasi in globoko in ob tem aktivirajte prepono. To bo sprostilo trenutno napetost in nemir v telesu.*

Vzemite si čas, preden pride do izbruha jeze

Če ste nagnjeni k hitremu reagiranju, si vzemite kratek premor in prečutite občutke, preden se odzovete. To bo preprečilo, da izrečete stvari, ki jih boste kasneje obžalovali.

Ustrezna komunikacija

Ko se boste naučili ustrezne komunikacije, bodo vaši odnosi postali bolj ljubeči, spoštljivi in vzajemni. Izražajte se tako, da govorite o tem, kaj vi doživljate in kako se počutite, namesto o tem, kaj je druga oseba naredila narobe. Izogibajte se kritiziranju in agresivni komunikaciji. Osredotočite se na izražanje lastnih občutkov, želja in potreb. Govorite popolnoma iskreno in iz srca. 

Vedno začnite stavek takole: 

kdaj-nam-jeza-koristni-in-kdaj-skodi
  • Ne maram …
  • Ne želim si …
  • Počutim se …
  • Rad bi …
  • Všeč mi je …
  • Prizadelo me je, ko si rekel/a …

Sprostitvene tehnike s katerimi preprečimo izbruhe jeze

Jezo lahko zmanjšamo z uporabo EFT tehnike, kjer z nežnim tapkanjem udarjamo po energijskih točkah na obrazu in telesu, kar dokazano znižuje nivo stresnega hormona kortizola. 

Terapevtska pomoč

Kadar postanejo izbruhi jeze škodljivi za ljudi okoli nas in za lastno počutje, je nujno poiskati pomoč. Da bi trajno odpraviti vzrok za izbruhe jeze, moramo poiskati dogodke iz vašega življenja, ki so k temu prispevali in telo razbremeniti nakopičenega stresa. 

Upam, da vam je članek koristil in da sedaj bolje razumete izbruhe jeze. Za konec bi rada, da veste: VEDNO imate pravico, do svojih občutkov. Prav je, da si dovolite čutiti tudi jezo, vendar ne na račun trpljenja drugih ljudi. Vaše dobro počutje je pomembno – vzemite ga resno.

Če potrebujete pomoč, pri predelovanju svojih čustvenih globin, sem tukaj za vas! Več kot 12 let terapevtskih izkušenj mi omogoča, da vas v kratkem času pripeljem do življenja, kot si ga želite. 

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.