Žalovanje ob izgubi ljubezni – kako se spet postaviti na nazaj na noge

  • Objavljeno: 15. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi
  • Objavljeno: 15. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi

Ko se soočamo z izgubo ljubljene osebe se znajdemo v viharju čustev in bolečine, ki mu pravimo žalovanje. Čeprav je žalovanje boleče in neprijetno, je to normalen in zdravilen proces.

Žalovanje je naravna reakcija na izgubo
V tem članku vam s terapevtskega vidika predstavim, kako sprejeti izgubo kot del življenja, se naučiti spet živeti in poiskati hvaležnost v vsej ljubezni, ki ste jo ob osebi čutili.

Kaj je žalovanje

Žalovanje je notranji proces ob izgubi ljubezni, intimne vezi ali ljubljene osebe. Gre za čustveno bolečino, ki jo čutimo, zaradi ločenosti in odsotnosti od osebe (ali živali), ki smo jo imeli radi.

Sprejemanje izgube nečesa ali nekoga, ki ga imamo radi, je ena največjih življenjskih preizkušenj.

Morda žalovanje največkrat povezujemo le s smrtjo ljubljene osebe – toda prav vsaka izguba ljubezni (smrt ljubljenčka, ločitev, izguba prijateljev, splav, izguba življenjskih sanj in ciljev …) povzroči močne čustvene reakcije.

veliko vzrokov lahko vodi v žalovanje

Žalovanje skozi 5 stopenj

Poznamo 5 stopenj žalovanja po modelu Elisabeth Kübler-Ross:

Zanikanje in šok: Prva stopnja žalovanja je značilna z zanikanjem izgube. Takoj po izgubi je težko sprejeti, kaj se je zgodilo. Posameznik se v tej stopnji pravzaprav ne zaveda resnične magnitude dogodka. Ignorira ali zavrača dejstvo, da se je nekaj zgodilo. To je nekakšna obrambna reakcija, ki traja različno dolgo (od nekaj ur, do več tednov).

Pojavijo se misli kot: “Pa ne moj sin/prijatelj/oče …”, “Zakaj se je to ravno njemu/njej/meni zgodilo …”

Jeza: V drugi fazi posameznik začne čutiti jezo. Ta je lahko usmerjena navznoter ali navzven proti drugim (izbruhi jeze), zelo pogosto pa je usmerjena tudi v okoliščine, boga, življenje in osebo, ki je izgubila življenje.

Pogajanje: Tretja faza žalovanja je običajno zaznamovana s poskusom pogajanja, bodisi z bogom, usodo ali drugimi vpletenimi, v upanju, da se lahko izguba obrne ali prepreči. To obdobje je pogosto zaznamovano s vpraševanji: “Kaj če bi…” ali “Če bi samo…” ali “Takrat ne bi smel/a to narediti, pa bi bil danes še tukaj …”

Depresija in globoka žalost: Depresivna faza žalovanja prinaša globoko žalost, občutke izgube in obupa, kjer pride zavedanje o razsežnosti in posledicah izgube. Prisotni so lahko tudi telesni simptomi, kot so nespečnost, izguba apetita ali težave s koncentracijo.

Sprejetje: Končna faza žalovanja je sprejetje. Posameznik sprejme izgubo in se začne soočati s prihodnostjo brez osebe ali stvari, ki jo je izgubili. To ne pomeni nujno sreče ali popolnega okrevanja, ampak le sprejemanje nove resničnosti.

Za vsakogar, ki je doživel izgubo ali se trenutno sooča z izgubo ljubezni: čeprav morda ta trenutek ne verjamete, obstaja tudi za vas luč na koncu tunela. Nikoli niste sami – tukaj sem za vas, ko potrebujete pomoč.

Če bi se želeli pogovoriti o svoji izgubi in jo skozi ljubeč proces predelali, ste dobrodošli, da se prijavite na brezplačen pogovor, kjer bom z ekipo naredila varen prostor za vas in vaš notranji svet.

žalovanje - ali globoka čustvena bolečina

Proces žalovanja

Žalovanje je izrazito osebna izkušnja, ki jo vsak doživlja drugače; ni pravilnega ali napačnega načina žalovanja.

Kako žalujete, je odvisno od mnogih dejavnikov, vključno z vašo osebnostjo in načinom spoprijemanja z življenjskimi izkušnjami, vašim pogledom na svet in vezjo, ki ste jo imeli z ljubljeno osebo.

Odpravljanje žalosti se zgodi postopoma; ne more biti prisiljeno ali pospešeno – in ni “normalnega” urnika za žalovanje. Nekateri se začnejo počutiti bolje v tednih ali mesecih. Drugim pa žalovanje merimo v letih. Spet tretji, zaradi napačnega spoprijemanja s izgubo, trpijo celo življenje.

Čustveni simptomi žalovanja

Šok in nesprejemanje

Takoj po izgubi je težko sprejeti, kaj se je zgodilo. Morda se boste počutili otrplo, imeli težave s tem da verjamete, da se je izguba res zgodila, ali celo zanikali resnico.

žalovanje za nam dragocenimi ljudmi, živalmi, predmeti ali zvezami na nas vpiva zelo stresno
Če je umrl vaš bližnji, hišni ljubljenček ali nekdo, ki ga imate radi, jih morda še vedno pričakujete, čeprav veste, da so odšli.

Žalost

Globoka žalost je verjetno najbolj univerzalno doživet simptom žalovanja. Morda boste imeli občutke praznine, obupa, hrepenenja ali globoke osamljenosti. Morda boste tudi veliko jokali ali se počutili čustveno nestabilno.

Žalovanje in krivda

Morda boste obžalovali ali se počutili krive zaradi stvari, ki ste jih (ali niste) storili ali izrekli.

Morda se boste počutili krive tudi za določene občutke (na primer olajšanje, ko je oseba umrla po dolgi, težki bolezni).

Morda se boste celo počutili krive, ker niste storili več, da bi preprečili svojo izgubo, čeprav je bila popolnoma izven vaših rok.

Strah

Pomembna izguba lahko sproži celo vrsto skrbi in strahov. Če ste izgubili partnerja, službo ali dom, na primer, se lahko počutite tesnobno, nemočno ali negotovo glede prihodnosti.

Smrt ljubljene osebe lahko sproži strahove glede lastne smrtnosti in soočanja z življenjem brez te osebe.

Jeza

Tudi če ni bilo krivca za izgubo, je zelo pogost občutek jeza in zamera na življenje in okoliščine. Če ste izgubili ljubljeno osebo, je normalno občutiti izbruhe jeze nase, na Boga, na zdravnike ali celo na osebo, ki je umrla, ker vas je zapustila.

Morda boste občutili potrebo, da nekoga obtožite za krivico, da je oseba odšla iz tega življenja predčasno.

Fizični simptomi žalovanja

Pogosto razmišljamo o žalovanju kot o strogo čustvenem procesu, vendar žalovanje pogosto vključuje tudi telesne težave. Močna čustvena bolečina vodi do fizičnih bolezni in splošnega telesnega neugodja.

Temu pojavu rečemo psihosomatske motnje, ki nastanejo kot posledica hude travme in čustvene bolečine.

fizične simptome občutimo med žalovanjem

Najbolj pogosti telesni znaki ob žalovanju so:

  1. Izguba apetita
  2. Slabosti
  3. Nespečnost
  4. Huda utrujenost in izčrpanost
  5. Težave pri koncentraciji
  6. Bolečine v mišicah
  7. Otopelost
  8. Napetosti po telesu

Močna čustva, ki se sprožijo ob izgubi ljubezni (romantične, prijateljske, starševske, duhovne) se v telesu shranijo na energijskem nivoju.

Tako se ob vsakem stresnem dogodku nakopiči nekaj stresa, kar zelo pogosto povzroča čustvene in fizične težave.

Kot dolgoletna terapevtka, sem opazila, da je ravno smrt ljubljene osebe (ali izguba ljubezni) tista čustvena rana, ki vodi do napadov panike.

Druge težave, kjer se v ozadju skriva nepredelana bolečina zaradi izgube ljubezni so tudi:

Potlačena čustvena bolečina je najpogostejši in največji vzrok za nastanek paničnih napadov, tesnobe, anksioznosti, depresije in nespečnosti. Na podlagi 3600+ strank, ki sem jim pomagala tekom let, sem ugotovila, da pride do največjega olajšanja in premika, ko temeljito in globoko predelamo izgubo ljubezni.

Kako predelati smrt ljubljene osebe

Ker je potreba po ljubezni tako ključna za vsakega izmed nas, je izguba le te zelo boleča.

Da bi ob spominu na preminulo osebo začutili hvaležnost za vse lepe trenutke, je potrebno temeljito predelati smrt ljubljene osebe in obdobje umirjanja, pogreba ali nesreče.

Ti občutki namreč ne bodo izginili sami od sebe in tudi čas ne bo zacelil ran.

Ne moremo spremeniti tega, kar se je zgodilo. Lahko pa (in nujno je da) stara čustvena bremena odložimo in se nato korak za korakom postavimo spet na noge.

O izgubi ljubljene osebe, o procesu žalovanja, o spuščanju bolečine ter o tem, kako pomembno je, da življenje dojemamo kot čudež in se napolnimo s hvaležnostjo, da je ljubljena oseba bila del našega življenja, sem spregovorila tudi kot gostja v oddaji Dobro jutro na RTV Slovenija.

Asja Dominko o žalovanju

Na podlagi dolgoletnega dela z strankami sem razvila edinstven, preverjen in izjemno učinkovit program Notranji mir, kjer vas vodim skozi proces čustvenega osvobajanja. Rada bi, da spet zaživite v miru, sproščenosti in da spoznate, da ljubezni na energijskem nivoju niste nikoli izgubili.

Če bi radi spregovorili o svojih stiskah in se razbremenili čustvenih težav, ste dobrodošli, da se prijavite ne brezplačen uvodni pogovor.

Samopomoč ob žalovanju – 2 načina za lajšanje čustvenih bremen

Obstaja več metod, s katerimi si lahko pomagamo dostopati do svojih globin in tako izraziti čustva v povezavi z izgubo.

Zelo pomembno je, da si dovolite čutiti VSE občutke.

Če pridejo solze, potem jokajte. Če je v vas bes ga ubesedite s kletvicami (ko ste sami v prostoru). Karkoli boste začutili da mora ven, pustite in dovolite – nič ne vam ne more zgoditi.

1. Način v procesu žalovanja

Vzemite list papirja in napišite pismo osebi, ki ste jo izgubili.

Napišite KARKOLI čutite – brez presoje, razmišljanja in sortiranja. List nato raztrgajte in odvrzite v smeti.

Uporabite spodnje alineje samo kot smernice – pomembno je to, da pridejo čustva na plano in da jih ne blokiramo.

  • Jezen/a sem ker …
  • Žalosten/a sem ker …
  • Razočaran/a sem zaradi …
  • Želim si, da bi …
  • Rad/a bi, da veš …
  • Boli me …
  • Žal mi je zaradi …
  • Hvala ti za …
  • Vesel/a sem da …

2. Način v procesu žalovanja

Na glas spregovorite o svojih občutkih. Predstavljajte si, da je oseba, ki ste jo izgubili pred vami. Uporabite spodnje alineje in svoje občutke ubesedite.

Pomembno je, da odprete srce, da se čustva izrazijo.

  • Kaj bi mu/ji povedali?
  • Kaj je tisto, kar nikoli niste povedali, pa si zdaj želite?
  • Kaj vas najbolj boli?
  • Kaj si želite, da bi se zgodilo?

Pogovor s terapevtom

Spomina na ljubljeno osebo ne bomo nikoli izgubili ali pozabili. Je pa prav, da svoje srce razbremenimo bolečin zaradi izgube in tako naredimo prostor za hvaležnost, toplino in sprejemanje.

V procesu žalovanja je izjemno zdravilno in priporočljivo o svojih stiskah spregovoriti in jih dati na plano. Kakršna koli oblika terapije ali pogovora je dobrodošla.

žalovanje je lažje, če nam pri njem pomaga terapevt

Obstaja več različnih oblik terapij in psihoterapij, med katere spadajo:

  • psihoterapija ali pogovorna terapija,
  • kognitivno-vedenjska terapija,

Pogovorne terapije trajajo več let. V programu Notranji mir pride do 90 % izboljšanja v treh mesecih.

Na terapijah ki jih izvajam, pomagam ljudem, da se v kratkem času osvobodijo negativnih občutkov, čustvenih bremen in spet dosežejo čustveno svobodo, notranji mir in zaupanje v življenje.

Korak za korakom se v 90 dneh njihov vsakdan polni z občutki miru, sproščenosti in ljubezni.

Ko telo razbremenimo “energijske” nesnage, nastane prostor za

  • sproščenost,
  • notranji mir,
  • zadovoljstvo,
  • zaupanje vase,
  • hvaležnost,
  • radost,
  • in notranjo moč.

Prej, ko začnemo s terapevtskih procesom, prej si povrnemo zdravo telo, zdrav um in se ponovno veselimo življenja. V moji napredni terapijiNotranji mir” je prve velike spremembe možno opaziti v prvih treh tednih, nato pa se stanje konstantno izboljšuje.

Na kaj bodite pozorni pri izbiri terapevta

Pri izbiri terapevta bodite pozorni, da se ob njej/njem počutite slišano, razumljeno in sprejeto. Bistvenega pomena je, da ima za sabo izkušnje na področju obravnave in odprave notranjih ran žalovanja in da mu je resnično mar, za vaše počutje in zdravje.

Povprašajte tudi po doseženih rezultatih strank, saj vam le ti dajo najboljši dokaz o rezultatih, ki jih tudi vi lahko pričakujete zase.

Sama imam na področju odpravljanja čustvenih ran več kot 12 let izkušenj.

Rezultati strank kažejo, da se po prvih nekaj terapijah že opazijo spremembe na bolje. Po treh mesecih pa se v vsakdanje življenje vrnejo sproščeni, mirni in samozavesti. Izgubo prebolijo in v sebi vzpostavijo občutek hvaležnosti in ljubezni, za boljše in mirnejše življenje.

Nov pogled na žalovanje

  1. Tako kot je rojstvo nekaj čudežnega, je odhod iz tega sveta prav tako nekaj čudežnega.
  2. Vsi smo na vlaku življenja, potom katerega vstopijo novi ljudje in izstopijo tisti, od katerih se moramo posloviti. In prav je tako.
  3. Ljubezen, ki smo jo imeli z ljubljeno osebo ni izgubljena – še vedno lahko do nje dostopamo, vendar je treba odstraniti čustveno bolečino.
  4. Občutki ljubezni in hvaležnosti so močnejši od strahu in žalosti.
  5. S preminulo osebo smo še vedno lahko povezani – na energijskem nivoju.
  6. Zelo nujen del žalovanja je, da spregovorimo o tem kar doživljamo in da poiščemo pomoč, ko jo potrebujemo.
  7. Nobeno čustvo ni napačno. Karkoli čutite – imate pravico do tega.
  8. Za žalovanje si je potrebno vzeti čas – kakorkoli dolgo boste potrebovali, je okej. Ko pa boste spet pripravljeni poiskati luč na koncu tunela smo tukaj za vas.

Srčno upam, da so vam informacije in nasveti v članku o žalovanju prinesli ne le razumevanje, ampak tudi upanje. Verjamem v vas in v vašo notranjo moč. Ne pozabite, da ste sposobni premagati vsako preizkušnjo, ki vam jo življenje prinese, in da niste sami v procesu žalovanja. Če na poti potrebujete podporo pa so vam naša vrata na stežaj odprta.

Viri – žalovanje

  1. Boelen, P. A., Reijntjes, A., Djelantik, A. A. A. M., & Smid, G. E. (2016). Prolonged grief and depression after unnatural loss: Latent class analyses and cognitive correlates. Psychiatry Research, 240, 358–363. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2016.04.012
  2. Dominko, A. (2024). Kako premagati anksioznost.
  3. Galatzer-Levy, I. R., & Bonanno, G. A. (2012). Beyond normality in the study of bereavement: Heterogeneity in depression outcomes following loss in older adults. Social Science & Medicine, 74, 1987–1994. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2012.03.034
  4. Kuster, V. (2023). Moja nova samopodoba.
  5. Lindemann, E. (1944). Symptomatology and management of acute grief. American Journal of Psychiatry, 101, 141–148. [PubMed] [Google Scholar]
  6. Lundorff, M., Holmgren, H., Zachariae, R., Farver-Vestergaard, I., & O’Connor, M. (2017). Prevalence of prolonged grief disorder in adult bereavement: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 212, 138–149. [PubMed] [Google Scholar]
  7. Maccallum, F., Galatzer-Levy, I. R., & Bonanno, G. A. (2015). Trajectories of depression following spousal and child bereavement: A comparison of the heterogeneity in outcomes. Journal of Psychiatric Research, 69, 72–79. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2015.07.017
  8. Shear, M. K., Reynolds, C. F., Simon, N. M., Zisook, S., Wang, Y., Mauro, C., Duan, N., Lebowitz, B., & Skritskaya, N. (2016). Optimizing treatment of complicated grief a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry, 73, 685–694. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
  9. Stroebe, M., & Schut, H. (2010). The dual process model of coping with bereavement: A decade on. Omega, 61, 273–289. [PubMed] [Google Scholar]
  10. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Arlington. [Google Scholar]
  11. https://www.mariecurie.org.uk/help/support/bereaved-family-friends/dealing-grief/stages-of-grief

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.