Čustvena izgorelost – vzroki, simptomi in pot do ponovnega ravnovesja

  • Objavljeno: 26. februarja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Izgorelost
  • Objavljeno: 26. februarja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Izgorelost

Čustvena izgorelost je eden izmed simptomov izgorelosti in je stanje čustvene izčrpanosti, ki nastane zaradi nakopičenega stresa, prevelikih psihičnih obremenitev in potlačenih negativnih čustev znotraj nas. 

Pri čustveni izgorelosti se zdi, kot da duša več ne zmore nositi bremena. V spodnjem članku so navedeni simptomi, vzroki in koristni nasveti, za preprečevanje čustvene izgorelosti. 

KAJ JE ČUSTVENA IZGORELOST

kaj-je-custvena-izgorelost

Čustvena izgorelost ni zgolj občutek utrujenosti. Gre za kompleksno stanje, ki povezuje fizično, čustveno in mentalno izčrpanost. 

Nastane zaradi daljših stresnih obdobij, ki pustijo posledice tako na telesnem, kot tudi na čustvenem in miselnem nivoju. 

Občutki, ki spremljajo čustveno izgorelost, so utrujenost, izčrpanost, utesnjenost, brezizhodnost, nemoč, nemir in žalost. Pogosto se pojavi tudi nespečnost, nemotiviranost, pomanjkanje energije in zagona za življenje.

Ste izgoreli? Kot vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti vas v treh mesecih pripeljem do notranjega miru, povrnjene energije in ponovnega zagona za življenje. Na podlagi dvanajstletnih izkušenj sem ustvarila 3-mesečni program Notranji mir, ki vas trajno reši izgorelosti. 

Za brezplačen pogovor se prijavite s klikom na spodnji gumb. 

KAJ DOŽIVLJA ČLOVEK, KI JE ČUSTVENO IZGOREL

podzavestna-prepricanja-custvena-izgorelost

Čustveno izgorela oseba skuša usklajevati obveznosti, biti dobra mama/oče, napredovati v službi, pomagati prijateljem in družini in se razdajati na vse konce.

Pojavi se občutek, kakor da je na hrčkovem kolesu in da se ne more ustaviti. Vso svojo energijo, čas, ljubezen in pozornost usmeri v zunanje obveznosti, ljudi in zadolžitve, sama pa ostane prazna.  

Misli in prepričanja, ki jih ima čustveno izgorela oseba so:

  • Za vse sem sam/a odgovorna. 
  • Vsem moram ugajati.
  • Vsem moram vedno ustreči. 
  • Moje potrebe niso pomembne. 
  • Vse mora biti popolno narejeno, ne smem se zmotiti.
  • Potrebe drugih so bolj pomembne. 
  • Nihče ne opazi mojega truda.

KAKO SE KAŽE ČUSTVENA IZGORELOST 12 NAJPOGOSTEJŠIH SIMPTOMOV

simptomi-custvene-izgorelosti

Simptomi čustvene izgorelosti niso pri vseh ljudeh enaki, prav tako se razlikujejo po intenzivnosti, od blažjih do težjih. 

Najpogostejši simptomi čustvene izgorelosti so: 

Čustvena izolacija: umik od družbe, občutki osamljenosti, nerazumljenosti, utesnjenosti in brezizhodnosti. 

Negativna čustva: pogosto doživljanje jeze, frustracije, žalosti in razdražljivosti. 

Pomanjkanje zadovoljstva: izguba zadovoljstva pri opravljanju aktivnosti, ki smo jih včasih radi počeli.

Nenehna utrujenost: močna telesna in duševna utrujenost. 

Nespečnost: kljub zadostnim uram spanja posameznik še vedno čuti nenehno utrujenost. Pojavi se lahko kronična nespečnost. 

Neprijetni telesni občutki: Glavoboli, slabosti, mravljinci, bolečine v mišicah, vznemirjenost, anksiozni napadi, težave s spanjem in drugi fizični simptomi, ki niso povezani s konkretnimi zdravstvenimi težavami.

Perfekcionizem: težnja po popolnosti in potreba po izpolnitvi pričakovanj tujih ljudi. 

Slaba samopodoba: izrazit občutek nesposobnosti, nezmožnosti in neustreznosti.

Izguba občutka povezanosti: med partnerjem, družinskimi člani in prijatelji. 

Izguba motivacije za uresničevanje lastnih ciljev, potreb in želja.

Zanemarjanje osebnih potreb: Izguba volje in energije za skrb zase. 

Zmanjšana učinkovitost in motivacija: nizka produktivnost in motivacija v službi in doma.

Študije kažejo, da več kot 60 % zaposlenih vsaj enkrat doživi simptome izgorelosti v svoji karieri.

VZROKI ZA NASTANEK ČUSTVENE IZGORELOSTI

Čustvena izgorelost nastane zaradi kopičenja negativnih občutkov in stresa v telesu. Bolj, kot smo izpostavljena psihičnim pritiskom in naporu, bolj postanemo obremenjeni. 

Sčasoma lahko to nakopičeno stresno stanje povzroči tudi fizične bolezni. Najpogostejši vzroki za nastanek čustvene izgorelosti so: 

čustvena-izgorelost-vzroki
  1. Smrti ljubljenih oseb, 
  2. Travme in stresni dogodki,
  3. Pomanjkanje ljubezni, bližine, nežnosti in topline v otroštvu,
  4. Prekomerna pričakovanja in pritiski iz okolice,
  5. Perfekcionizem,
  6. Iskanje potrditve in priznanj pri tujih ljudeh,
  7. Potreba po dokazovanju, zaradi občutka manjvrednosti,
  8. Stresno delovno mesto,
  9. Več kot 8-urni delovnik,
  10. Finančne skrbi in težave,
  11. Težave v zakonu, s partnerjem,
  12. Kronične bolezni in fizične bolečine,
  13. Strahovi in fobije.

KOGA LAHKO ČUSTVENA IZGORELOST PRIZADENE

Z izgorelostjo se soočajo tako ženske kot moški. Če smo v nevarnosti za čustveno izgorelostjo, je odvisno od načina našega odzivanja na stres in od odnosa, ki ga imamo do dela, sebe in okolja. 

V večji nevarnosti za nastanek čustvene izgorelosti so ljudje, ki:

  • se prekomerno razdajajo,
  • so perfekcionisti,
  • ne zmorejo postaviti zdravih meja,
  • se počutijo manjvredne,
  • imajo slabo samopodobo,
  • ne upajo živeti tega, kar v resnici so,
  • se bojijo postaviti zase in za to, kar čutijo, da je prav,
  • ne poslušajo svojega telesa in niso v stiku sami s svojimi občutki,
  • so podzavestno potlačili boleče spomine,
  • so doživeli veliko hudega v življenju (travme, stresni dogodki in bolečin),
  • v sebi nosijo veliko nakopičenega stresa,
  • so čustveno nestabilni.

Po nekaterih raziskavah se več kot 40 % mladostnikov srečuje z znaki čustvene preobremenjenosti.

Ste pri sebi prepoznali znake čustvene izgorelosti? Bi se želeli spet počutiti mirno, sproščeno, srečno in notranje močno? Pridružite se več 3600 ljudem, ki so z mojo pomočjo zgradili svoj notranji mir. Prijavite se na brezplačen uvodni pogovor.

ODPRAVA ČUSTVENE IZGORELOSTI

Izgorelost najlažje in najhitreje odpravimo s celostnim terapevtskim pristopom. Včasih zdravniki za lajšanje simptomov predpišejo zdravila. 

Pomembno je, da spremenimo način delovanja in način razmišljanja, ki nas je vodil v izgorelost. Da bi začutili v srcu mir in v telesu sproščenost, je treba iz telesa odstraniti energijske blokade in zgraditi ljubeč odnos do sebe. 

odprava-čustvene-izgorelosti

To lahko poskusimo narediti samostojno, vendar je lažje, kadar nas skozi čustveni labirint vodi izkušen terapevt. Samostojno si lahko pomagamo z meditacijo, pisanjem dnevnika hvaležnosti, dihalnimi vajami in branjem knjig za osebno rast.

Na terapijah, ki jih vodim, doživite globoko čustveno, energijsko, miselno in telesno olajšanje. Skozi 3-mesečni proces poiščeva glavne vzroke za čustveno izgorelost in jih skupaj odpraviva. Po devetdesetih dneh se boste vrnili v življenje sproščeni, mirni, samozavestni in boljši, kot ste kadarkoli bili. 

10 NASVETOV ZA PREPREČEVANJE ČUSTVENE IZGORELOSTI

  1. Naučite se reči NE, brez slabe vesti. Imate pravico, da se postavite zase!
  2. Nehajte se obsojati za napake, kajti vsak vedno dela največ, kar zmore. Čas je, da si oprostite za pretekle napake.
  3. Vzpostavite čustveno higieno. Tako kot si vsak dan umivamo zobe, je prav, da vsak dan poskrbimo tudi za svoje občutke. Dovolite, da gredo občutki skozi vas – dovolite si čutiti (tudi negativne stvari).
  4. Ko se ne počutite dobro, ko čutite krivico ali nespoštovanje, to tudi povejte in izrazite. Ne zadržujte občutkov zase, pač pa o njih spregovorite. Vi ste pomembni!
  5. Opazujte svoje misli, predvsem tiste, ki so negativne. Jih lahko spremenite? Poskusite poiskati drugačen scenarij in pozitivno usmerite svoje misli.
  6. Zaupajte svoje stiske ljudem, ki so vam blizu ali pa se obrnite na terapevta. Nikoli niste sami.
  7. Vzemite si čas za počitek, ko ga potrebujete, četudi niso vse stvari na seznamu odkljukane. Vaše dobro počutje je pomembnejše od kristalno čiste hiše.
  8. Prosite pa pomoč, ko jo potrebujete. Ni treba, da vse naredite sami. 
  9. Privoščite si razvajanje in sprostitev. Dajte svojemu srcu in duši to, po čemer hrepeni.
  10. Uporabite tehnike za sproščanje, kot so meditacija, joga ali EFT metoda tapkanja.*
  11. Zaščitite se pred negativnimi vplivi – ugasnite slabe novice, umaknite se od negativnih ljudi in poskrbite, da zaščitite svoj notranji mir. Odstranite negativne stvari iz svojega življenja.
  12. Na list papirja napišite 10 stvari, za katere ste hvaležni, da jih imate. Četudi se zdi, da gre vse narobe, še vedno obstajajo stvari, za katere smo lahko hvaležni. Za kaj ste vi najbolj hvaležni?
kako-preprecimo-custveno-izgorelost

Predelali smo, kaj je čustvena izgorelost in zakaj nastane, zdaj pa je na vrsti akcijski plan za doseganje sproščenega telesa, notranje moči in zaupanja v življenje. Čustvena izgorelost ne pomeni konca, temveč začetek poti k ponovnemu ravnovesju. Zaslužite si zaživeti v miru, ljubezni in radosti.

Če potrebujete mojo pomoč pri ponovni vzpostavitvi čustvene stabilnosti, se dajva pogovoriti na brezplačnem uvodnem pogovoru. Izberite si svoj termin s klikom na spodnji gumb.

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.