Premagajte strah pred javnim nastopanjem v 10 korakih

  • Objavljeno: 14. marca, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Samozavest
  • Objavljeno: 14. marca, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Samozavest

Se spra┼íujete, kako premagati strah pred javnim nastopanjem? Morda vas preplavlja tesnoba, ko pomislite na to, da boste morali stati pred publiko in spregovoriti? Morda vas mu─Źijo dvomi o svoji sposobnosti ali pa vas skrbi, da boste osramo─Źeni? Kljub vsem tem strahovom vam zagotavljam, da obstaja re┼íitev – za vsakogar – tudi za vas. Ne glede na to, kako mo─Źan je va┼í strah ali kako zaskrbljeni ste zaradi njega.

┼Żenska na tablo napi┼íe: Strah pred javnim nastopanjem.

Strah pred javnim nastopanjem je pogosta izku┼ínja, ki prizadene mnoge. Lahko se izrazi kot te┼żave s koncentracijo, trema ali celo fizi─Źni simptomi, kot so potenje ali tresenje. Vzroki za strah pred javnim nastopanjem so najpogosteje psiholo┼íki stres, pomanjkanje samozavesti in negativne izku┼ínje iz preteklosti, ki se jih najuspe┼íneje zdravi skozi terapijo. ─îe ┼żelite trajno premagati strah pred paniko med javnim nastopanjem, vas vabim na brezpla─Źen 30-minutni pogovor.

V kolikor pa se se pripravjate na nastop in i┼í─Źete hitre in kratkoro─Źne re┼íitve za va┼í strah pred javnim nastopanjem pa vam lahko ponudim nekaj preverjenih informacij, tako iz svoje 12-letne kariere kot iz svojih izku┼íen, ki vam bodo pomagale premagati strah pred javnim nastopanjem.

10 NASVETOV KAKO ODPRAVITI STRAH PRED JAVNIM NASTOPANJEM

Sprejmite svoj strah

Vsakdo se na strah pred javnim nastopanjem odziva druga─Źe. Prvi korak pri obvladovanju ┼żiv─Źnosti je preprosto priznanje, da ste ┼żiv─Źni. ─îeprav to morda ne zmanj┼ía strahu, pa ga bo omejilo, da ne bo prevzel nadzora in vas potisnil v spiralo panike.

Lomilec jezika

Pred nastopom na glas (!) izgovorite kak┼íen lomilec jezika, na primer “Pik─Źasta pti─Źka v pik─Źasti kletki“. 

Fizi─Źna aktivnost

Fizi─Źna aktivnost pomaga zbistriti misli in izbolj┼ía po─Źutje. Poskusite narediti nekaj po─Źepov, sklec ali pa se na kratko sprehoditi.

Pripravite scenarij

Scenarij je odli─Źen na─Źin za na─Źrtovanje vsega, kar ┼żelite povedati med predstavitvijo – in odli─Źno orodje za vadbo. To vam daje smernice za nastop, hkrati pa omogo─Źa, da zasijete v svoji naravni in ─Źudoviti podobi.

Poznavanje svojega gradiva

Dobro poznavanje svoje teme vam bo pomagalo premagati morebitne te┼żave ali ovire med predstavitvijo. Ni potrebno, da si zapomnite vse podatke na pamet, vendar pa je dobro, da veste, o ─Źem govorite, kar bo prispevalo k temu, da bo va┼í nastop spro┼í─Źen, samozavesten in suveren.

Moški suvereno vodi svoj javni nastop

Vadite, vadite, vadite

Preglejte celotno predstavitev. Nato jo preglejte znova. Bolj, kot boste vadili, bolj bo govor postal teko─Ź in suveren, tako da ga boste lahko, ko bo pri┼íel ─Źas, predstavili z lahkoto.

Posnemite se

Ogled svoje predstavitve vam lahko pomaga videti, kje je prostor za izboljšave in katere dele predstavitve ali nastopa obvladate. Ta posnetek je namenjen vam. Posnamete se lahko kar s telefonom.

Zaprosite za drugo mnenje

Ljudem, ki zaupate in ob katerih se po─Źutite spro┼í─Źeno, prosite za pomo─Ź. Naj vam podajo iskreno mnenje in nasvete, s katerimi lahko izbolj┼íate svoj nastop. V─Źasih je zunanja podpora in spodbuda ravno to, kar potrebujemo.

Predvidevajte vpra┼íanja ob─Źinstva

Če bo vaši predstavitvi sledila sekcija z vprašanji, lahko vnaprej razmislite, kaj bi jih lahko potencialno zanimalo. Tako se lahko pripravite in na morebitna vprašanja odgovorite brez zadrege.

Vizualizacija

Nekoliko naprednej┼ía tehnika, ki zahteva nekaj vaje. Predvsem ┼íportniki in glasbenimi si svoj uspe┼íen nastop v glavi redno predstavljajo. Podobno lahko storite tudi pred javnim nastopom. Poskusite si predstavljati sebe, kako nastopate samozavestno, mo─Źno in suvereno. Ob tem poskusite za─Źutiti ob─Źutke notranje mo─Źi, samozavesti in poguma.

Kadar se te┼żave s strahom pred javnim nastopanjem stopnjujejo do te mere, da vas ovirajo v vsakdanjem ┼żivljenju, je pomembno poiskati pomo─Ź strokovnjaka. Program Notranji mir vas pomaga, da se osvobodite strahu pred javnim nastopanjem in pridobite samozavest pri nastopanju.

VZROKI ZA STRAH PRED JAVNIM NASTOPANJEM

Mo┼íki nosi nahrbtnik z svojih ─Źustev

Strah pred javnim nastopanjem je v bistvu ─Źustven odziv telesa, ki povzro─Źi ob─Źutke intenzivne ┼żiv─Źnosti, nelagodja, skrbi in tesnobe.

Anksioznost pri nastopu pred publiko naj bi se pojavila pri 15 % in 30 % splo┼íne populacije (Tejwani in sod., 2016). ─îeprav se nekateri ljudje morda le rahlo bojijo javnega nastopanja, drugi do┼żivljajo huj┼íe ali intenzivnej┼íe simptome.

ZAKAJ SE POJAVI STRAH PRED JAVNIM NASTOPANJEM

Vzrok za mo─Źen strah pred javnim nastopanjem se skriva v preteklih slabih izku┼ínjah, ki smo jih do┼żiveli. Posledi─Źno se pojavijo strahovi, misli in ob─Źutki kot so:

  • strah, da vas drugi obsojajo
  • socialna anksioznosti – neugodje pred veliko skupino ljudi
  • strah, da se vam bodo posmehovali
  • ob─Źutek nesposobnosti
  • misel, da vam nikoli ne ob uspelo in da so drugi bolj pametni od vas
  • ob─Źutek, da ne spadamo in da nismo dovolj dobri
  • misel, da se ne smemo zmotiti in da moramo biti popolni

Študija iz leta 2017 nakazuje, da bi lahko genetika igrala vlogo pri razvoju generalizirane anksiozne motnje (Gottschalk & Domschke, 2017). Drugi dejavniki, ki lahko vplivajo na strah pred javnim nastopanjem, pa so:

  • osebnostne lastnosti, kot je srame┼żljivost ali zadr┼żanost
  • pretekli travmati─Źni dogodki
  • dru┼żinska zgodovina anksioznosti ali drugih du┼íevnih motenj
  • jemanje dolo─Źenih zdravil
  • visok vnos kofeina ali drugih snovi
  • obstoje─Źa generalizirana anksiozna motnja ali druga anksiozna motnja

Vendar pa obstajajo profesionalne metode, kako premagati te te┼żave. Rezervirajte si svojo brezpla─Źno informativno uro terapije in za─Źnite svojo pot k obvladovanju strahu pred javnim nastopanjem.

KAKŠNI SO SIMPTOMI

Ko vas prevzame strah pred javnim nastopanjem, lahko do┼żivite psiholo┼íke in telesne simptome.

Moški, ki ima strah pred javnim nastopanjem.

Nekateri psiholo┼íki simptomi, ki jih morda do┼żivljate, vklju─Źujejo:

  • ob─Źutki intenzivne skrbi in ┼żiv─Źnosti
  • strah, stres in panika pred in med javnim nastopom
  • ob─Źutki groze in strahu pred in med govorjenjem pred drugimi
  • neprijetne misli o govorjenju pred ljudmi
  • ponavljanje najslab┼íih mo┼żnih scenarijev v glavi
  • ponavljanje preteklih slabih izku┼íenj v mislih

Ti ob─Źutki vas lahko privedejo do aktivnega izogibanja situacijam, kjer bi se lahko pojavile prilo┼żnosti za javno nastopanje. To lahko vklju─Źuje zavra─Źanje delovnih prilo┼żnosti, spreminjanje ┼ítudijskih smeri ali izogibanje pomembnim ali pomenljivim dogodkom.

Anksioznost pred javnim nastopanjem lahko vpliva tudi na va┼íe telo. Lahko do┼żivite simptome, kot so:

  • utripanje srca
  • prekomerno potenje
  • bole─Źina v prsih
  • pretirano potenje
  • tresenje
  • te┼żko dihanje
  • treso─Źi se glas
  • zatikanje glasu
  • omotica
  • slabost ali bruhanje
  • driska
  • rde─Źica
  • napetost mi┼íic
  • napadi panike

┼ŻIVLJENJE S STRAHOM PRED JAVNIM NASTOPANJEM

Ilustracija violinistke, ki ima strah prej javnim nastopanjem.

┼Żivljenje s strahom pred javnim nastopanjem lahko predstavlja izziv, vendar obstajajo na─Źini, da so tovrstnega strahu za vedno trajno znebite.

Popolna priprava je ena naju─Źinkovitej┼íih metod za obvladovanje tesnobe pred javnim nastopanjem, vendar pa je treba predelati tudi tiste stresne dogodke, ki so v nas povzro─Źili hud strah pred javnim nastopanjem.

KAKO STRAH PRED JAVNIM NASTOPANJEM TRAJNO ODORPAVIMO

─îe ho─Źemo postati dober predavatelj, uspe┼íen pevec, vrhunski glasbenih ali preprosto nekdo, ki bi rad opravil dober govorni nastop, moramo spremeniti svoje podzavestne glasove, ki pravijo, da nismo dovolj dobrim pametni, uspe┼íni in vase vgraditi ob─Źutke notranje mo─Źi, samozavesti in spro┼í─Źenosti.

Ko pa je strah pred javnim nastopanjem tako mo─Źen, da nas paralizira in vpliva na na┼íe sposobnosti in spretnosti, je potreben terapevtski pristop, da strah odpravimo.
To─Źno to po─Źnemo v programu NOTRANJI MIR, ki vas v 90 dneh osvobodi dolgoletnih strahov, ─Źustvenih blokad in negativnih misli.

─îeprav je strah pred javnim nastopanjem zelo neprijeten ob─Źutek, je v celoti re┼íljiv. Pomembno je, da se na nastop dobro pripravimo in da poskrbimo, da se znotraj sebe po─Źutimo suvereno. Ne glede na to, ali se spopadate s tremo, negotovostjo ali drugimi vzroki za strah pred javnim nastopanjem, sem tu, da vam pomagam na poti do ve─Źje samozavesti in uspeha na odru.

─îe bi se radi na kratko pogovorili o va┼íih te┼żavah, vas povabim na uvodni pogovor, ki je popolnoma diskreten, neobvezujo─Ź in brezpla─Źen.

V sebi imate veliko ve─Źjo mo─Ź, kot si mislite. Jaz pa to vem in jaz sem pripravljena narediti, kar je treba, da vi dose┼żete svoj notranji mir in ─Źustveno svobodo. Ste tudi vi?

─îe potrebujete ali si ┼żelite pogovor o tem, kako se trajno re┼íiti strahu pred javnim nastopanjem sem na voljo z brepla─Źnim, zaupnim, 30 minutnim pogovorom.

In kar mi je to zelo pomembno ÔÇô ┼że leta skrbim, da ─Źakalnih dob prakti─Źno ni.

VIRI

  • Ebrahimi, O. V., Pallesen, S., Kenter, R. M. F., & Nordgreen, T. (2019). Psiholo┼íki posegi za strah pred javnim nastopanjem: Meta-analiza. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00488
  • Gottschalk, M. G., & Domschke, K. (2017). Genetika generalizirane anksiozne motnje in sorodnih lastnosti. Pogovori v klini─Źni nevroznanosti, 19(2), 159ÔÇô168. https://doi.org/10.31887/dcns.2017.19.2/kdomschke
  • Reeves, R., Curran, D., Gleeson, A., & Hanna, D. (2022). Meta-analiza u─Źinkovitosti navidezne resni─Źnosti in terapije z ┼żivo izpostavljenostjo kot psihi─Źnih posegov za anksioznost pri javnem nastopanju. Behavior Modification, 46(4), 937-965. https://doi.org/10.1177/0145445521991102
  • Tejwani, V., Ha, D., & Isada, C. M. (2016). Anksioznost pri javnem nastopanju v izobra┼żevanju na podiplomski ravni v medicini – Zadeva medosebnih in komunikacijskih spretnosti? Revija za izobra┼żevanje na podiplomski ravni v medicini, 8(1), 111. https://doi.org/10.4300/jgme-d-15-00500.1

Avtorica ─Źlanka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in pani─Źnih napadov.

Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da te┼żavo trajno re┼íite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.