Življenje z narcisom: kako narcistična osebnostna motnja vpliva na odnose

  • Objavljeno: 16. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi
  • Objavljeno: 16. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Odnosi
življenje z narcistom: narcistična osebnostna motnja

V življenju z osebo, ki trpi za narcistično osebnostno motnjo, se lahko znajdemo v zapletenem labirintu čustev, ki nas zmedejo in pustijo globoke sledi v našem duševnem zdravju.

Biti zraven nekoga, ki je nenehno osredotočen nase, brez empatije in sposobnosti resničnega sočustvovanja, je izjemno zahtevno in boleče. Vsakdanje interakcije z narcisi lahko povzročijo občutek izčrpanosti, nemoči in nejasnosti glede lastnih čustev.

Kaj je narcistična osebnostna motnja

Narcistična osebnostna motnja (NOM) se kaže skozi izrazito potrebo posameznika po

  • občudovanju,
  • poudarjanju lastne veličine
  • ter pomanjkanju empatije.

Narcisti verjamejo, da je njihov pogled na svet edini pravilen, in ko jim primanjkuje zunanje potrditve, lahko postanejo nevarni z izbruhi jeze.

Čustvena izgorelost prav tako je ena od vzrokov, ki vodijo v pojav narcističnih tendencij. Ko se ljudje znajdejo v stresnih situacijah, lahko postanejo bolj osredotočeni nase, manj občutljivi za potrebe drugih in iščejo zunanjo potrditev. To vodi v razvoj narcističnega vedenja, kjer ljudje začnejo iskati lastno zadovoljstvo na račun drugih.

Motnja največkrat izvira iz bolečih izkušenj iz preteklosti, kjer so bili pogosto čustveno zanemarjeni ali niso čutili starševske ljubezni. Zaradi pomanjkanja pozitivnih izkušenj z osnovnimi skrbniki narcistični posameznik kot otrok ni mogel razviti trdne samopodobe. (Izvedite, kateri so trije nasveti za izboljšanje samopodobe na Vlasta Kuster)

Kako se prepozna narcistična osebnostna motnja

kako se prepozna narcistična osebnostna motnja

Narcisistično motnjo lahko prepoznamo po naslednji znakih:

Pretirana samopomembnost

Ena izmed glavnih značilnosti narcistične osebnostne motnje je pretirana samopomembnost. Oseba s to motnjo se nenehno hvali, pretirano poudarja svoje dosežke in se obnaša, kot da je “nad drugimi”.

Ta nadutost je obrambni mehanizem, ki skriva globlje občutke negotovosti in nizke samopodobe. Oseba, ki trpi za narcistično osebnostno motnjo, pogosto uporablja pretirano samopomembnost kot način za kompenzacijo svojih notranjih občutkov nevrednosti in nemoči.

Pomanjkanje empatije

Drugi pomembni znak narcistične osebnostne motnje je pomanjkanje empatije. Oseba težko razume in sočustvuje z občutki drugih ljudi. Namesto tega se osredotoča le na lastne potrebe in želje, brez skrbi za druge.

Pomanjkanje empatije izvira narcistove nezmožnosti, da bi se povezal s čustvenimi izkušnjami drugih. Za narcista so njegove lastne potrebe in želje – edine, ki so pomembne, zato ne morejo razumeti, kako se počutijo drugi in zakaj.

Potreba po občudovanju

Narcisti pogosto hrepenijo po občudovanju in pozornosti drugih ljudi. Ta potreba po občudovanju je lahko glavno gonilo njihovega vedenja, pri čemer se osredotočajo na to, kako jih drugi vidijo in ocenjujejo.

Ta potreba po občudovanju izhaja iz globokih občutkov nemoči in negotovosti, ki jih narcisti skušajo prekriti z zunanjim priznanjem in pozornostjo.

Izrazita občutljivost na kritiko

Osebe z narcistično osebnostno motnjo se burno odzivajo na kritiko ali zavračanje. Namesto da bi sprejele kritiko in se iz nje kaj naučile, jo dojemajo kot osebni napad in se nanjo odzovejo agresivno ali obrambno.

Ta izrazita reakcija na kritiko izhaja iz njihovega krhkega občutka lastne vrednosti. Narcistična osebnostna motnja se pogosto razvije kot obrambni mehanizem proti notranjim občutkom nevrednosti, zato so kritike za narciste zelo boleče in lahko sprožijo močne obrambne reakcije.

Izraba in manipulacija

Narcisti izkoriščajo druge ljudi za svoje lastne koristi in poskušajo manipulirati, da bi dobili, kar želijo. To vključuje izkoriščanje drugih za pridobitev moči, pozornosti, denarja ali druge oblike zadovoljitve njihovih potreb.

Ta vzorec izrabe in manipulacije izhaja iz narcisoidne potrebe po kontroli in prevladi nad drugimi. Narcisti skušajo manipulirati s situacijami in ljudmi okoli sebe, da bi zadovoljili svoje potrebe po občudovanju in samozadovoljitvi.


Česa se narcisti najbolj bojijo

Raziskave nakazujejo, da se narcisti najbolj bojijo naslednjih petih stvari:

  1. Da bi jih drugi resnično videli”
    Narcisi se vidijo kot neustavljive, najpametnejše in najbolj privlačne osebe. Če uspete videti skozi njihove igre in lažno podobo, izgubijo občutek pomembnosti. To lahko dosežete tako, da se prenehate odzivati na njihove komentarje, klice in sporočila. S tem jasno pokažete, da za vas niso več impresivni in pomembni.
  2. Podrtih pričakovanj
    Narcisi imajo trdno prepričanje o tem, kako svet deluje, in včasih si celo izmišljajo, kako se drugi počutijo ali kaj mislijo. A ko nekdo pokaže, da ima drugačne poglede ali mnenja, izgubijo občutek nadzora. Ko jim pokažete, da se motijo in da imate svojo identiteto, ki je ne morejo zmanipulirati, izgubijo moč nad vami.
  3. Izpostavljanja njihovih napak
    Narcisi se predstavljajo, kot popolni in brez napak, zato se bojijo, da bodo drugi spregledali njihove prave namene. Če se napake pokažejo, so pogosto izredno občutljivi in ​​agresivni. Včasih lahko pride tudi izbruhov jeze, kjer krivijo vse ostale ljudi ali okoliščine za svoje slabo počutje.
  4. Brezčutnosti drugih
    Narcisi se hranijo s čustvenimi odzivi drugih ljudi, bodisi dobrimi ali slabimi. Želijo vaše reakcije, naj si bo to prositi, jokati ali se vrteti okoli njih. Ko ljudje izgubijo zanimanje, se narcisi počutijo nevidne in nepomembne.
  5. Nepomembnosti
    Narcisi se pogosto trudijo postati ključni del življenja drugih ljudi, tako da jih naredijo odvisne od sebe. Uporabljajo različne taktike, da bi izbrisali meje vaše identitete in jo nadomestili s svojim vplivom. Tudi če že dlje časa niste v stiku z narcisom, se lahko njihov glas še vedno znajde v vaših mislih, vplivajo na vaše odločitve in življenje. Pomembno je, da se osvobodite njihovega vpliva in živite svoje življenje neodvisno od njihove prisotnosti.

Kaj storiti, ko prepoznamo narcista

Ko prepoznate narcistično osebo, je najvarnejša možnost, da ohranjate osebno in čustveno razdaljo. To vam omogoča ohranjanje visoke ravni energije in preprečuje, da bi se ujeli v krog zadovoljevanja njihovim nenasitnim potrebam po pozornosti.

Tesen stik z narcisom pogosto sproži toksičen odnos, ki ga je težko prekiniti – ravno zaradi njihove navezanosti na našo pozornost.

V nekaterih primerih preventiva ni mogoča, na primer, če gre za družinske člane. V tem primeru je pomembno, da sami sebe čustveno distanciramo. Prijatelji iz otroštva, ki postanejo narcistični odrasli, prav tako predstavljajo vir težav, ki jih je treba preoblikovati v odrasli dobi. To je ključno za življenje brez emocionalnega bremena, ki ga narcis prinese v določenem obdobju.

Težko je prekiniti odnos z ljubljeno osebo, četudi občutimo zlorabo

Včasih je res težko prekiniti odnos, še posebej če gre za družinskega člana, dolgoletnega prijatelja ali pa za partnerja, do katerega čutimo globoko navezanost.

Vendar pa, če ta oseba ni pripravljena spremeniti svoje narcistične narave in zavrača strokovne pomoči spreminjanja svojih podzavestnih negativnih vzorcev ter preteklih travm, je čas, da prekinemo vezi z njo.

Za žrtve zlorab narcističnega odnosa je izjemno pomembno, da skozi terapevtski proces očistijo in pozdravijo svoje čustvene rane in bolečino, ki so jo doživljale v tem odnosu.

Terapija je najboljša izbira, saj predstavlja celostni način, da odpravimo posledice zlorabe in preprečimo, da ponavljali podzavestne vzorce in pretekla vedenja.

Ste tudi vi trpeli v odnosu z narcistično osebo, ki vam je dajala občutek, da je z vami nekaj narobe? Ste naveličani trpeti v odnosu in bi radi v sebi zgradili notranjo moč in čustveno stabilnosti? Povabim vas, da se prijavite na brezplačen uvodni pogovor, kjer skupaj poiščeva rešitev za vaše specifičen primer.

Življenje z narcisom

  • “Nisem dovolj dober/dobra.”
  • “Vedno delam nekaj narobe.”
  • “Zmeraj sem jaz kriv/kriva?”
  • “Sem jaz zmešan/zmešana?”
  • “Nikoli ne bom dovolj dober/dobra zanj/zanjo.”
  • “Moram se bolj truditi, da bi me ljubil/a.”
  • “Morda ima prav, ko pravi, da sem jaz kriv/kriva za vse težave.”
  • “Ne smem izraziti svojega mnenja, ker bo to povzročilo konflikt.”
  • “Zakaj me nihče ne razume in ne vidi, kaj preživljam?”
  • “Morda pretiravam, ko se počutim zlorabljen/a.”
  • “Ne morem več zaupati nikomur.”
  • “Sem popolnoma osamljen/a in brez podpore.”
  • “Pa saj ni tako hudo. Včasih je prav prijazen/prijazna.”
  • “Ko je dobre volje, se odlično razumeva, ko pa je jezen/jezna, pa postane druga oseba.”
  • “Mogoče pa sem jaz problem. “

Te misli se nam morda zdijo pretirane in morda mislimo, da pretiravamo, a če ste v zvezi z narcistom, so te misli vsekakor upravičene. Narcisti znajo s svojim vedenjem vplivati na naše občutke in dvome, kar lahko vodi do nenehnega spraševanja o lastni vrednosti in resničnosti naših izkušenj.

  • Vedite, da niste sami. Mnogi ljudje doživljajo podobne izkušnje in razumejo vaše občutke. Podpora je na voljo, samo poiščite jo.
  • Ne pričakujte, da se bo oseba spremenila. Narcistične osebnosti redko spreminjajo svoje vedenje, zato ne upajte na preobrat, ki ga najverjetneje nikoli ne bo.
  • Premislite, kaj lahko pričakujete od nadaljevanja zveze z narcistom. Realno ocenite, ali vam ta odnos prinaša več bolečine kot zadovoljstva.
  • Postavite sebe na prvo mesto. Vaše čustveno in duševno zdravje je najpomembnejše. Sprejmite odločitve, ki so najboljše za vas, tudi če to pomeni, da morate zapustiti odnos.

Celjenje čustvenih travm po zlorabi s strani narcista je kompleksno, vendar se da s trdim delom popolnoma ozdraveti v razmeroma kratkem času. Bodite potrpežljivi s sabo in verjemite, da je okrevanje mogoče.

Vpliv narcistične zlorabe na duševno zdravje

Sled narcistične zlorabe na duševno zdravje je lahko globoka in dolgotrajna. Žrtve se lahko soočajo z različnimi psihološkimi in čustvenimi težavami, med drugim:

  • Nizka samopodoba: Stalna kritika in pomanjševanje lahko uničijo občutek lastne vrednosti, kar vodi v občutke pomanjkljivosti in dvoma vase.
  • Anksioznost in depresija: Kroničen stres in čustveni nemir, ki ju povzroča narcistična zloraba, lahko prispevata k razvoju anksioznih motenj in depresije, kar lahko vodi v napad panike. (Več o napadih panike si preberite na Vlasta Kuster napad panike)
  • Kognitivna disonanca: Preživeli se pogosto znajdejo v spopadu s protislovnimi mislimi in čustvi, saj manipulacija narcista nasprotuje njihovemu lastnemu dojemanju resničnosti.
  • Posttravmatska stresna motnja (PTSM): V hudih primerih lahko narcistična zloraba povzroči PTSM, ki ga zaznamujejo vsiljive misli, spomini na pretekle dogodke in huda anksioznost.
žrtve narcistične zlorabe se poočajo s anksioznostjo, depresijo, PTSM, kognitivno disonanco in slabo samopodobo.

Jaz in moja ekipa smo vam na voljo že naslednji delovni dan po prijavi na brezplačno uvodno terapijo. Tam bomo ugotovili, kaj so vzroki za nastanek vašega specifičnega problema in kako bomo zacelili vaše čustvene rane.

Okrevanje po narcistični zlorabi

Če ste prekinili odnos z narcisom, vendar se še vedno spopadate s posledicami njegove manipulacije in zlorabe, je pomembno, da se osredotočite na svoje okrevanje in dobro počutje.

  • Prepoznajte narcise in sprejmite, da se verjetno ne bodo nikoli spremenili. Prav tako ne pričakujte, da jih bo vam uspelo spremeniti. Pomembno je, da se soočite s to resnico in jo sprejmete.
  • Ostanite trdni in odločni pri svojih odločitvah. Če se odločite ostati v odnosu, morate okrepiti svojo samopodobo in jasno izraziti svoje meje, ne glede na vse. Pričakujte možne oblike manipulacije, zlorabe in prevare. Postavite si jasne meje in se držite zanje, saj vsako popuščanje le krepi občutek nemoči.
  • Izobražujte se o narcistični osebnostni motnji. Bolj, ko razumete ozadje te motnje, lažje boste prepoznali škodljive vzorce v odnosu in se ustrezno odzvali.
  • Izogibajte se stiku z narcisom. Ko se enkrat odločite končati odnos, se držite te odločitve, četudi vas lahko vleče nazaj. Spomnite se razlogov za odhod in se ne pustite zapeljati nazaj v nezdrav odnos.
  • Preglejte pretekle izkušnje z narcisom. Ko se pojavijo dvomi ali občutki krivde, si ponovno osvetlite dogodke iz preteklosti. Poskusite jih pogledati z zrelejše perspektive in ocenite, kaj ste dejansko doživeli. To je pomembno za žrtve, saj lahko pomoč pri obdelavi preteklih travm pomaga preprečiti vračanje v škodljive vzorce. (Za pomoč pri odpravljanju krivde preberite ta članek na vlastakuster.si)
  • Poiščite strokovno pomoč zase. Pot do okrevanja po narcistični zlorabi je dolga in zahtevna. Izkušen terapevt ali skupinska terapija lahko pomaga pri procesu okrevanja in pri ozaveščanju lastnih potreb.
  • Bodite potrpežljivi. Okrevanje je dolgotrajen proces, zato ne hitite. Vsak potrebuje svoj čas za celjenje in okrevanje.

Uspešne zgodbe premagovanja zlorabe

S klikom na spodnjo sliko si lahko preberete uspešne zgodbe mojih strank, med drugim zgodbo ženske, ki je s pomočjo moje terapije popolnoma okrevala po zlorabi, ki jo je bila deležna s strani osebe z narcistično osebnostno motnjo.

Narcistična osebnostna motnja: mnenje zadovoljne stranke, ki je bila žrtev zlorabe narcista.
Za še več uspešnih zgodb pa obiščite vlastakuster.si

Celovita pomoč pri okrevanju po zlorabi

Kot terapevtka z 12-letnimi izkušnjami na področju odprave anksioznosti, stresa, zlorabe, tesnobe, panike in strahu sem opazila, kako močno ta stanja ovirajo posameznikovo normalno življenje.

Zato sem ustvarila edinstven program Notranji mir, ki pomaga ljudem z različnimi čustvenimi ranami, med drugim s posledicami psihičnega nasilja s strani oseb z narcistično osebnostno motnjo.

V treh mesecih vas trajno osvobodim vaših specifičnih težav, in poskrbim, da dosežete:

  • Ljubezen do sebe in življenja
  • Osvoboditev od strahu in tesnobe
  • Okrepljeno zaupanje vase
  • Sprostitev in mirnost v telesu
  • Ponovno pridobljeno notranjo moč
  • Motivacijo in voljo za življenje
  • Notranji mir, ki jih spremlja v vsakdanjem življenju
Narcistična osebnostna motnja: Asja dominko

Moje terapije prinašajo opazno olajšanje že po kratkem času, saj delujemo na čustveni, miselni, energijski in fizični ravni, zdravimo čustvene rane ter spremenimo podzavestna prepričanja.

S skupnim trudom in vztrajnostjo lahko popolnoma odpravimo telesne in čustvene posledice zlorabe v 90 dneh.

Če si tudi vi želite živeti življenje brez bremen preteklosti, se prijavite na brezplačen uvodni pogovor, kjer najdeva vzroke za vaše specifične težave, in skupaj začneva z njihovim reševanjem hitro in učinkovito.

Viri – Narcistična osebnostna motnja

  • Dominko, A. (2024). Kako premagati anksioznost.
  • Gottschalk, L. A. (1988). Narcissism: Its normal evolution and development and the treatment of disorders. American Journal of Psychotherapy, 42(1), 4–27.
  • Kuster, V. (2023). Moja nova samopodoba.
  • Millon, T. in Grossman, S. D. (2005). Psychotherapy for the narcissistic personality disorder. V G. O. Gabbard, J. S. Beck in J. Holmes (ur.), Oxford Textbook of Psychotherapy (1st ed.). Oxford, Velika Britanija: Oxford University Press.
  • https://psychcentral.com/blog/the-difference-between-narcissism-narcissistic-personality-disorder#2 )
  • https://psychcentral.com/lib/narcissistic-personality-disorder-vs-normal-narcissism#1 (prodobljeno 24. 10. 2022)
  • https://www.helpguide.org/articles/mental-disorders/narcissistic-personality-disorder.htm
  • https://www.sane.org/information-and-resources/facts-and-guides/narcissistic-personality-disorder

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.