Kaj je panična motnja in kako nastanejo panični napadi

  • Objavljeno: 3. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Panika
  • Objavljeno: 3. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Panika
Kaj je panična motnja in kako nastanejo panični napadi

Ali se vam kdaj zgodi, da vas nenadoma preplavijo občutki tesnobe in strahu, ki lahko trajajo več minut? Vam močno bije srce, se potite in imate občutek, da ne morete dihati ali jasno razmišljati? Se vam ti napadi dogajajo nepredvidljivo, brez očitnega vzroka, zaradi česar se bojite, da bi se vam lahko zgodil ponoven napad v neugodnem in nevarnem trenutku? Vaši panični napadi so posledica panične motnje, ki lahko, če je ne obravnavamo, negativno vpliva na kakovost našega življenja in povzroči težave pri delu ali v šoli. Dobra novica pa je, da je panična motnja v celoti odpravljiva. V članku si preberite več o simptomih panične motnje in kako najti pomoč, ko se pojavijo panični napadi.

KAJ JE PANIČNA MOTNJA IN KAJ PANIČNI NAPADI

Panični napadi in panična motnja sta povezana, vendar pa ju loči ključna razlika. Panični napad je akutni in intenziven občutek močnega strahu ali nelagodja, ki se pojavi nenadoma in doseže vrhunec v nekaj minutah.

Po drugi strani pa panična motnja predstavlja kronično stanje, v katerem oseba doživlja ponavljajoče se in nepričakovane panične napade in se boji nadaljnjih napadov ter posledic, ki jih ti lahko prinesejo. Ne bo pa vsak, ki je doživel panični napad, razvil panično motnjo.

Grafika prikazuje, da za panično motnjo trpi 3% ženske in 2% moške populacije

Panični napadi se lahko pojavijo kadarkoli – in prav zato veliko ljudi s panično motnjo skrbi možnost, da bi doživeli še en napad, in lahko zato popolnoma spremenijo svoje življenje, da bi se le izognili še enemu napadu. Panični napadi se lahko pojavijo od večkrat dnevno do le nekajkrat letno, pojavljati pa se navadno začnejo v poznih najstniških letih ali zgodnji odraslosti. Ženske (3%) pa imajo večjo verjetnosti, da razvijejo panično motnjo, kot moški (2%).

PANIČNA MOTNJA: KATERI SO ZNAKI IN SIMPTOMI

Ljudem s panično motnjo se lahko pojavljajo znaki in simptomi:

  • Nenadni in ponavljajoči se panični napadi;
  • Občutek izgube nadzora;
  • Strah pred smrtjo ali občutek bližajoče se pogube med paničnim napadom;
  • Močno skrb glede tega, kdaj se bo zgodil naslednji panični napad;
  • Strah ali izogibanje mestom, kjer so se v preteklosti zgodili panični napadi;
  • Fizični simptomi med paničnim napadom, ki bi jih lahko zamenjali za simptome srčnega napada, so:
    • Močno bitje ali hitro bitje srca
    • Potenje
    • Mrzlica
    • Tresenje
    • Težave z dihanjem
    • Slabost ali omotičnost
    • Mravljinčenje ali otopelost rok
    • Stiskanje prsi
    • Bolečine v trebuhu ali slabost
panični napadi povzročajo naslednje fizične simptome: Močno bitje ali hitro bitje srcaPotenjeMrzlicaTresenjeTežave z dihanjemSlabost ali omotičnostMravljinčenje ali otopelost rokStiskanje prsiBolečine v trebuhu ali slabost

KAKO SE POJAVIJO PANIČNI NAPADI

Panična motnja ni izključno dedna bolezen, vendar pa lahko dedna nagnjenost igra vlogo pri njenem razvoju. Študije so pokazale, da imajo ljudje, katerih družinski člani trpijo za panično motnjo, večjo verjetnost, da bodo sami razvili to motnjo v primerjavi z ljudmi, katerih družina ni prizadeta. Kljub temu pa je panična motnja kompleksen pojav, na katerega vplivajo tako genetski kot tudi okoljski dejavniki, pa tudi življenjske obremenitve, travmatične izkušnje ali druge psihološke in biološke dejavnike.

Panični napad je klic telesa na pomoč. Gre za zelo jasen opozorilni znak, da se je v telesu nabralo preveč občutkov stresa, panike, groze in nevarnosti. Pravzaprav bi lahko rekli, da je panični napad kaplja čez rob. Čeprav nismo v resnični nevarnosti, se naše telo odvoze, kakor da bomo umrli. Gre za občutek močne ogroženosti, ki nastane zaradi notranjih blokad, ne dejanske ogroženosti od zunaj.  

Panični napad je ena izmed najhujših stvari, ki jih človek lahko doživi, zato ni presenetljivo, da ob napadu mnogi menijo, da doživljajo kap, da bomo umrli ali da se jim bo zmešalo. Zaradi tako grozne izkušnje in strahu pred tem, da to ponovno doživimo, se zelo pogosto pojavi strah pred napadom.

Panični napadi so kot lažni alarmi, ki se sprožijo zaradi pretirane aktivacije preživetvenih nagonov telesa.

Če se prepoznate v teh simptomih ali pa vas skrbi, da bi lahko trpeli za panično motnjo, vas vabim, da se prijavite na brezplačen in povsem neobvezujoč uvodni pogovor, v katerem bova našla pravi razlog nastanka vaše panične motnje in paničnih napadov, hkrati pa že razvila način, kako jo odpraviti za vedno.

KAKO SE ZDRAVI PANIČNA MOTNJA IN KAKO PANIČNI NAPADI

Če imate simptome napada panike, je zelo pomembno poiskati strokovno pomoč, ki je po navadi nujno potrebna, da se panični napadi odpravijo. Pri napadih panike gre za težavo na čustveni in energijski ravni, kar pomeni, da je treba na tem področju tudi odpravljati vzroke. Na podlagi tega je zelo pomembno, da s terapevtom odkrijete glavne vzroke za nastanek, ki so osrednje vodilo pri odpravljanju paničnih napadov.

Pogovorne terapije in kognitivno-vedenjska terapija

Klasični pristopi za odpravljanje panične motnje vključuje psihoterapijo, razne podporne skupine, skupinske terapije in kognitivno-vedenjske terapije. Cilj tovrstnih terapij je, da posameznik skuša prepoznati sprožilce, poiskati vzroke za nastanek in spremeniti vzorce vedenja.

Pogovorna terapija po navadi traja več let, kar pa zelo težko za osebo, ki trpi za panično motnjo.

Tehnike za samopomoč

Na voljo je veliko tehnik, s katerimi si lahko sami doma pomaga pri sprostitvi. To lahko vključuje uporabo

  • tehnik globokih dihalnih vaj,
  • progresivne mišične relaksacije,
  • meditacije
  • in vizualizacije.

Redna praksa teh tehnik lahko pomembno zmanjša telesno napetost in tesnobo, kar vam omogoča boljše obvladovanje strahu in anksioznosti. Tovrstna rešitev deluje na dolgi rok.

Farmakoterapija

V najhujših primerih, ko je panična motnja izjemno napredovala, lahko zdravnik predpiše zdravila, kot so antidepresivi ali anksiolitiki. Zdravila se običajno uporabljajo kot dodatek k terapiji. Nekaterim ljudem zdravila pomagajo, nekaterim pa tudi ne. Kakor vsako zdravilo, pa imajo tudi antidepresivi stranske učinke.


panična motnja: Razumevanje in sprostitev sta ključna pri premagovanju paničnih napadov.

Celostni pristop

Da bi panični napadi trajno prenehali, je ključno, da celostno obravnavamo to težavo. Ni dovolj le, da se poskušamo umiriti z nekaj meditacije, in zagotovo ni dovolj samo začeti jemati antidepresive, ki lahko povzročijo različne stranske učinke. Pomembno je razumeti in odpraviti koren problema, ki pogosto izvira iz travmatične izkušnje v preteklosti. Sprostitev telesa, uma, energije in čustev je ključnega pomena, da strah postopoma izgine.

Prav tako je pomembno preoblikovati svoja podzavestna prepričanja ter se naučiti občutiti varnost in mir. Če želimo premagati panično motnjo, je potrebna strokovna pomoč. Program Notranji mir omogoča celovito osvoboditev negativnih misli, telesnih občutkov in čustev v treh mesecih.

Vem, da s svojimi besedami veliko obljubljam. Vendar si tega ne bi upala javno početi, če ne bi bila popolnoma prepričana, da to, kar počnem, deluje.

V svoji 12-letni karieri sem pomagala že več kot 3600 ljudem, med njimi številnim takim, ki jih je pestila panična motnja. Če želite, sem tu, da pomagam tudi vam. Prvi korak je zaupen pogovor, v katerem bomo skupaj odkrili pravi vzrok vašega strahu in oblikovali načrt, kako se ga za vedno osvoboditi.

PANIČNI NAPADI IN PRIPRAVA NANJE

Izobraževanje

Dober način, kako pomagati sebi ali ljubljeni osebi, ki se morda spopada s paničnimi napadi ali panično motnjo, je, da poiščete informacije. Preučite opozorilne znake, spoznajte možnosti zdravljenja in sledite aktualnim raziskavam.

Komunikacija

panična motnja in panični napadi

Če doživljate simptome panične motnje, se iskreno pogovorite o svojih občutkih z nekom, komu zaupate. V kolikor nimate osebe, kateri ste se pripravljeni zaupati – se obrnite na terapevta, ki vam lahko olajša in s časom tudi trajno odpravi vaše tez ave s paničnimi napadi. Če mislite, da se vaš prijatelj ali družinski član spopada s panično motnjo, si vzemite čas za pogovor z njim, da izrazite svojo zaskrbljenost, jim zagotovite svojo podporo in ponudite pomoč.

Kdaj poiskati pomoč

Če vaša panična motnja ovira vsakodnevno življenje in preprečuje, da bi normalno živeli – na primer hodili v šolo ali službo, obiskovali praznovanja, hodili po opravkih in se družili s prijatelji – je čas, da se obrnete na strokovno pomoč. Ne odlašajte, ampak se pogovorite s strokovnjakom, ki vam bo pomagal.

USPEŠNE ZGODBE LJUDI, KI JIH JE PESTILA PANIČNA MOTNJA

Vabim vas, da preberete zgodbo Darje, ki je prišla k meni s hudo panično motnjo, danes pa uživa v mirnem življenju brez strahu. Njena zgodba in zgodbe mnogih ljudi, ki so prišli k meni s hudimi težavami, so dokaz, da je s pravo podporo in pristopom mogoče premagati tudi najgloblje strahove.

mnenje Darje: Moram povedati, da so se moji panični napadi končali že po prvi terapiji in se do danes niso več ponovili. Preko vaših terapij sem se ...

Če vam panična motnja, panični napadi in strah pred njimi otežujejo življenje, vam svetujem, da ne oklevate pri iskanju pomoči. Pomembno je, da vaše telo naučimo varnosti in sproščenosti, da se lahko počutite dobro ter živite v miru in zadovoljstvu.

Ponujam vam brezplačen uvodni pogovor, v katerem bova raziskala vaše notranje težave in za vas poiskala najboljše rešitve in korake, preko katerih se boste naučili obvladati panično motnjo ter se trajno rešili paničnih napadov. Moj cilj je, da vas pripeljem do notranjega miru in sproščenosti. Če ste pripravljeni na ta korak, vas vabim na brezplačen, zaupen, 30-minutni pogovor.

Zelo mi je pomembno, da vam lahko zagotovim hitro in učinkovito pomoč pri premagovanju vaših težav. S svojo ekipo že leta skrbim, da skoraj nimamo čakalnih dob za terapijo. V Sloveniji se sicer okvirne čakalne dobe gibljejo od nekaj mesecev naprej, odvisno od lokacije in specifičnosti težave.

Za več informacij o terapevtih in čakalnih dobah pa si lahko ogledate ta članek.

VIRI – PANIČNA MOTNJA IN PANIČNI NAPADI

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.