KAJ SO NOČNE MORE IN KAJ NOČNE GROZE [zakaj se pojavijo in kako se jih rešimo]

  • Objavljeno: 4. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Nespečnost
  • Objavljeno: 4. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Nespečnost
Gospa doživlja nočne more in nočne groze.

Čeprav se morda zdijo nočne more in nočne groze precej podobni doživetji, med njima obstajajo razlike.

V tem članku bomo raziskali:


KAJ SO NOČNE MORE IN KAJ NOČNE GROZE

Nočne more in nočne groze sta različni motnji spanja. Razlikujejo se po tem

  • kdaj med spanjem se zgodijo,
  • globini spanca,
  • če se jih spominjamo,
  • telesnih in čustvenih odzivih
  • in pogostosti pri različnih starostih.

Ko bolje razumemo, kako se ena loči od druge, nam jih je lažje prepoznati in najti načine, kako se z njimi spopasti.

ZnačilnostNočne moreNočne groze
Čas pojavljanjaZgodnje jutranje urePrva tretjina noči
Faza spanjaREM fazaNe-REM faza
Spomin na dogodekDa, običajno se spomnimo vsebine sanjNe, običajno se ne spomnimo
Fizični odziviManj izrazitiKričanje, sedenje v postelji, hoja
Čustveni odziviStrah, tesnobaIntenzivno prestrašenost
Pogostost pri otrocih20% – 50%1% – 6%
Pogostost pri odraslih6% -10%<1%
Več o simptomih nočnih mor in groz pa v poglavju Simptomi, ki spremljajo nočne more in nočne groze

Tako nočne more kot tudi nočne groze povzročajo zbujanje med spanjem in lahko vodijo v pomanjkanje spanja, kar je ključnega pomena za naše dobro počutje.

Ljudje moramo zadostiti našim potrebam po spancu, ki pa se razlikuje po starosti:

Vsakdo potrebuje različne količine spanja.malčki in dojenčki potrebujejo 12 do 17 urotroci potrebujejo 9 do 13 urodrasli pa 7 do 9 ur
S klikom na zgornjo sliko si lahko preberete članek o nespečnosti.

VZROKI ZA NOČNE MORE IN NOČNE GROZE

Psihološki dejavniki

Pri nočnih morah in grozah igrajo veliko vlogo različni psihološki dejavniki:

  • Stres in tesnoba: Vsakodnevni stres in skrbi lahko ponoči vplivajo na naše sanje, kar vodi do nočnih mor.
  • Travmatični dogodki: Pretekli ali nedavni travmatični dogodki se lahko prenesejo v naše sanje kot nočne more, ob katerih čutimo zelo močne negativne občutke.
  • Potlačena čustva: Čustva, ki jih čez dan zatremo ali ne izrazimo, se lahko manifestirajo kot nočne more, ki so kot mehanizem za predelovanje in razreševanje čustvenih bremen.
  • Strahovi: Specifični strahovi ali fobije lahko postanejo tema nočnih mor.
  • Težave v življenju: Osebne ali poklicne težave, s katerimi se ne soočimo, lahko ponoči prihajajo na površje kot nočne more.
Za nočne more in nočne groze so ključni različni psihološki dejavniki, kot so stres, tesnoba, travmatični dogodki, potlačena čustva, strahovi in neuresničene težave, ki vplivajo na naše sanje.

Če potrebujete pomoč pri razumevanju in predelovanju teh dejavnikov, vam lahko pomagam na brezplačnem in neobveznem uvodnem pogovoru, kjer bova ugotovila, zakaj do vaših nočnih mor ali groz v resnici prihaja ter naredila načrt za njihovo zmanjševanje in postopno odpravo.

Okoljski in fiziološki vzroki

Nočne groze in nočne more pa so lahko tudi posledica različnih zunanjih in telesnih dejavnikov:

  • Neudobno spalno okolje: Preveč topla, hladna ali neudobna spalnica lahko moti spanec in povzroči nočne groze.
  • Hrup: Glasni zvoki ali nenadne spremembe v okolju lahko prekinejo spanec in sprožijo nočne groze.
  • Prehrana in substance: Uživanje težkih obrokov, kofeina ali alkohola pred spanjem lahko vpliva na kakovost spanca in povzroči fizično neugodje.
  • Zdravila in zdravstvena stanja: Določena zdravila in zdravstvene težave, kot so motnje dihanja med spanjem, lahko povečajo tveganje za nočne groze.
  • Spremembe v vzorcih spanja: Nenadne ali dramatične spremembe v naših spalnih rutinah lahko vodijo do motenj spanja, vključno z nočnimi grozami.

Za obvladovanje nočnih groz ter mor je pomembno prepoznati in prilagoditi naše okolje in poskrbeti za zdravo telo in um, saj vse to pomembno vpliva na naš spanec.

To lahko vključuje spremembe v

  • spalni rutini,
  • prehrani,
  • telesni aktivnosti
  • in v našem spalnem okolju.

Celostni pristop

Da bi nočne more in nočne groze trajno prenehale, je ključno, da celostno obravnavamo to težavo. Ni dovolj le, da poskušamo umiriti um z nekaj meditacije, in, čeprav pomaga, ni dovolj samo spreminjanje spalnih navad.

Pomembno je razumeti in odpraviti koren problema, ki pogosto izvira iz travmatične izkušnje v preteklosti. Sprostitev telesa, uma, energije in čustev je ključnega pomena, da strah postopoma izgine.

POVEZAVA MED PODZAVESTJO IN NOČNIMI MORAMI

Podzavest je globok in kompleksen del naše psihe, ki deluje pod pragom naše zavestne pozornosti. Predstavlja kar 95 % našega uma.

Ta del uma deluje pod pragom naše zavestne zaznave in skladišči spomine, želje in strahove, ki jih morda zavestno ne prepoznamo ali razumemo.

Več kot doživimo stresa tekom življenja, bolj se v naš podzavestni um vpisujejo negativni občutki in negativne misli. Naš energijski sistem telesa postane vedno bolj obremenjen.

Če doživljamo nočne groze ali nočne more pogosto, je to znak, da je treba telo razbremeniti na čustvenem, miselnem in energijskem nivoju. Ko to enkrat naredimo, se fizično telo sprosti, misli se umirijo in povrne se lahkoten spanec.

Pomen sanj in simbolika

Nočne more se pogosto pokažejo v obliki simbolov in metafor, ki prikazujejo konflikte, stiske in težave,  s katerimi se soočamo v življenju. Včasih lahko analiziramo pomen sanj na podlagi občutkov, ki se ob tem pojavijo. Prepoznamo lahko skrite želje, hrepenenja, bojazni in strahove.

Skrite čustvene stiske

Nočne groze in nočne more so lahko povezane z anksioznostjo. Psihološke težave in čustven stres sta najpogostejša sprožilca intenzivnih nočnih mor in groz.

Ali ste opazili znake anksioznosti?

Rešite brezplačen test in preverite, ali so nočne more posledica anksiozne motnje.

SIMPTOMI, KI SPREMLJAJO NOČNE GROZE IN NOČNE MORE

Razlikovanje med tem če se nam pojavljajo nočne more ali nočne groze, je prvi korak k obvladovanju težav s spanjem. Tu so glavni znaki za diagnozo:

Nočne more: Simptomi

  • Spomin na sanje: Ko se zbudimo iz nočne more se običajno spomnite vsebine sanj, ki so pogosto polne strahu in tesnobe.
  • Prebujanje sredi noči: Nočne more pogosto povzročijo, da se zbudite sredi noči, občutite strah in morda težko zaspite nazaj.
  • Pojavljanje v zgodnjih jutranjih urah: More se pojavljajo predvsem proti jutru, ko se pojavi strah.
NOČNE MORE IN NOČNE GROZE NAM PREPREČIJO KVALITETEN SPANEC

Nočne groze: Simptomi

  • Prestrašeno prebujanje: Če se zbudite prestrašeni, v paniki, morda celo kričite, brez spomina na sanje – so to znaki nočne groze.
  • Spomin na dogodek: Ljudje, ki doživljajo nočne groze, se navadno ne spominjajo, kaj se je zgodilo, ko se zbudijo.
  • Pojavljanje sredi noči: Pojavlja se najpogosteje v prvi tretjini noči.

KAKO SI POMAGATI PRI NOČNIH MORAH IN GROZAH

Če se soočate z nočnimi morami ali grozami, si lahko pomagate s temi koristnimi nasveti:

  • Varno spalno okolje: Zagotovite, da je vaše spalno okolje varno in brez predmetov, ob katerih bi se lahko spotaknili ali se poškodovali, če bi se ponoči zbudili in se odpravili na nočni sprehod.
  • Ustvarjanje rutine pred spanjem: Reden urnik spanja pomaga vašemu telesu vedeti, kdaj je čas za spanje. Vključite še sprostitvene dejavnosti, kot so meditacija, dihalne vaje ali branje, ki vas lahko pomirijo pred spanjem.
  • Izogibanje stimulansom: Izogibajte se kofeinu, težkim obrokom in elektronskim napravam pred spanjem, saj lahko vplivajo na kakovost vašega spanca.
  • Pogovor in deljenje izkušenj: Deljenje svojih izkušenj s partnerjem, družinskim članom ali prijateljem vam lahko olajša breme.
  • Dnevnik sanj: Vodenje dnevnika sanj lahko pomaga pri prepoznavanju vzorcev ali sporočil, ki jih nato lažje obravnavamo s pomočjo terapevta.
  • Redna fizična aktivnost: Vključitev redne telesne vadbe v vaš dnevni urnik lahko izboljša kakovost spanca in zmanjša pogostost nočnih mor in nočnih groz.
  • Pogovor s strokovnjakom: Če težave s spanjem resno vplivajo na vaše življenje, je ključnega pomena, da poiščete strokovno pomoč. Terapevt ali zdravnik vam lahko ponudi specifične strategije in vam pomaga odpraviti vaše težave.

Premagajte nočne more in groze s varnim okoljem, rutino pred spanjem, izogibanjem stimulansom, pogovorom, dnevnikom sanj, vadbo in strokovno pomočjo.

Zgornji nasveti so namenjeni kot podpora in lahko pomagajo pri obvladovanju blagih simptomov nočnih mor in nočnih groz. Vendar pa je za resne težave s spanjem vedno priporočljivo iskati strokovno pomoč.

V kolikor pri sebi opazite simptome nočnih mor ali nočnih groz vas vabim, da se prijavite na zaupen, brezplačen in neobvezujoč uvodni pogovor, v katerem bova skupaj odkrila

  • pravi vzrok vaših nočnih mor ali groz,
  • se naučila, kako si lahko sami pomagate pri obvladovanju težav
  • in pripravila načrt za celovito in trajno odpravo nočnih mor in groz.

STROKOVNA POMOČ ZA NOČNE MORE IN NOČNE GROZE

Če se vam zdi, da vam nočne more ali groze motijo preveč časa namenjenega za spanje in vam preprečujejo, da bi se spočili, je morda prišel čas, da poiščete pomoč.

Če nočne more ali nočne groze motijo vaš spanec, poiščite strokovno pomoč.

Za trajno premagovanje nočnih mor in nočnih groz (da se ne pojavijo nikoli več) pa je seveda potrebna strokovna terapevtska pomoč.

Nočne more in nočne groze trajno obvladamo tako, da:

  • Odpravimo nakopičene občutke ogroženosti, nevarnosti in strahu iz telesa.
  • Spremenimo podzavestne vzorce.
  • Pozdravimo čustvene bolečine.

Vse to se je v nas kopičilo zaradi preteklih slabih izkušenj, ki jih nosimo skozi vse življenje – do današnjega trenutka.

Vem, da si želite, da bi se vaša težava rešila zdaj – takoj. Če bi imela magično paličico, bi vam to z največjim veseljem omogočila v trenutku. Lahko pa vam zagotovim, da vas namesto let in let psihoterapije do trajnega premagovanja nočnih mor in groz pripeljem v 90 dneh.

Ne pozabite, da je iskanje strokovne pomoči znak moči. Pomeni, da ste se pripravljeni soočiti se s težavami in si želite boljši spanec in boljše počutje. Ne bojte se prositi za pomoč, ko jo potrebujete.

VIRI – NOČNE MORE IN NOČNE GROZE

  • Ameriška psihiatrična združba. (2013). Diagnostični in statistični priročnik duševnih motenj (5. izd.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Cartwright, R. (2010). Dvajsetčetrt urni um: Vloga spanja in sanjanja v našem čustvenem življenju. Založba Univerze v Oxfordu.
  • Harvardsko zdravstveno izdajateljstvo. (2020). Nočne more in nočni strahovi pri odraslih: Ali morate biti zaskrbljeni? https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/nightmares-and-night-terrors-in-adults-should-you-be-worried
  • Krakow, B. & Zadra, A. (2006). Klinično upravljanje s nočnimi morami: Terapija z vajo ponovne predstavitve slik. Vedenjska medicina spanja, 4(1), 45-70.
  • Kuster, V. (2019). Tapkanje odpravi negativne misli in občutke.
  • Kuster, V. (2023). Moja nova samopodoba.
  • Mayo Klinika. (2018). Nočni strahovi (nočni terorji). https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sleep-terrors/symptoms-causes/syc-20353524
  • Nielsen, T. & Levin, R. (2007). Nočne more: Nov nevrokognitivni model. Pregledi medicine spanja, 11(4), 295-310.

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.