Kaj so težave s spanjem [simptomi, vzroki in rešitve]

  • Objavljeno: 28. marca, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Nespečnost
  • Objavljeno: 28. marca, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Nespečnost
na sliki je moški, ki ima težave s spanjem in sedi na postelji.

Kakovosten spanec je ključen za naše splošno zdravje in dobro počutje, saj nam omogoča, da se počutimo osvežene, polne energije in pripravljene na nov dan. Vendar pa se mnogi soočajo s težavami, ki lahko močno vplivajo na njihov spanec. Te težave s spanjem lahko povzročijo pomanjkanje energije, težave pri koncentraciji in splošno slabo počutje, kar lahko negativno vpliva na delovno učinkovitost, odnose in splošno kakovost življenja.

Katere težave s spanjem poznamo

Motnje ali težave s spanjem lahko prizadenejo ljudi vseh starosti in imajo različne vzroke, ki segajo od stresa in anksioznosti do fizičnih motenj. Razumevanje teh vzrokov je ključno za njihovo premagovanje in vzpostavitev kakovostnega spanca. Oglejmo si nekatere pogoste vzroke teh težav.


Nespečnost

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Ne morete zaspati ali pa se čez noč konstantno zbujate, kar vodi v neprijetno občutje utrujenosti in slabega počutja čez dan.Težave pri uspavanju, zadrževanju spanca in nemiren spanec.Stres, anksioznost, slaba spalna higiena, neprimerni življenjski slog, nevrološke motnje.Spalna higiena, terapija, sprememba življenjskega sloga, zdravila na recept.

Spalna apneja

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Motnja, pri kateri se dihanje med spanjem občasno ustavi, kar lahko povzroči prekinitev spanca.Glasno smrčanje, prekinjeno dihanje med spanjem, utrujenost čez dan.Blokada dihalnih poti, prekomerna telesna teža, anatomski dejavniki.Sprememba življenjskega sloga, spalna terapija, uporaba CPAP naprave, kirurški poseg.

PLMD (periodična motnja gibanja med spanjem)

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Neugodni občutki v nogah med spancem ali konstantno premikanje, ki lahko moti spanec..Mravljinčenje, pekoč občutek in srbenje v nogah.Nevrološki dejavniki, pomanjkanje železa, dednost.Fizična aktivnost, prehranska dopolnila, zdravila proti epilepsiji, masaža, sprostitvene tehnike.

Anksioznost

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Čustveno stanje z občutkom pretiranega strahu, skrbi ali napetosti, kar lahko vpliva na sposobnost uspavanja in kakovost spanca.Nemir, strah, napetost, težave s koncentracijo.Stres, strah, dednost, nevrološke motnje, nepredelani občutki iz preteklosti.Terapija, kognitivno-vedenjska terapija, sprostitvene tehnike, vadba.

GERB (gastroezofagealna refluksna bolezen)

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Pogosto imenovan tudi kislo beljenje, je stanje, pri katerem se vsebina želodca vrne nazaj v požiralnik, kar lahko povzroči neprijetne simptome in moti spanec.Kisel okus v ustih, pekoč občutek v prsnem košu, kašelj.Slabost spodnjega ezofagealnega sfinktra, prekomerna proizvodnja želodčne kisline, prekomerna telesna teža.Sprememba prehrane, dvig glave med spanjem, zdravila za zmanjšanje kisline, kirurški poseg.
na sliki je ženska, ki ima težave s spanjem in leži na postelji.

Narkolepsija

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Nevrološka motnja, ki povzroča nenadne in nepričakovane epizode spanja čez dan, kar lahko moti spanje ponoči.Nenadna zaspanost, izguba mišičnega tonusa, halucinacije spanja.Pomanjkanje nevrotransmitorja oreksina, genetska nagnjenost, avtoimunske motnje.Zdravila za nadzor simptomov, redna dnevna rutina, načrtovanje kratkih počitkov.

Nočno napenjanje

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Stanje, pri katerem se med spanjem pojavljajo epizode prebujanja zaradi potrebe po uriniranju.Pogosti obiski stranišča ponoči, težave pri ponovnem uspavanju.Prekomerno proizvajanje urina, oslabljen mehur, obstrukcija sečil, nevrološke motnje.Sprememba prehrane, izogibanje tekočin pred spanjem, zdravljenje osnovnega vzroka, zdravila za uravnavanje mehurja.

Težave s spalno higieno

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Neustrezne navade in okolje, ki motijo spanje in kakovost počitka.Težave pri uspavanju, neprijetnosti ponoči.Uporaba elektronskih naprav pred spanjem, neustrezna osvetlitev, hrup.Ustvarjanje ugodnega okolja za spanje, omejevanje stimulansov pred spanjem, razvoj rutine pred spanjem.

Menopavza

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Ženske v menopavzi se lahko spopadajo z motnjami spanja zaradi hormonskih sprememb.Vročinski oblivi, nočno potenje, težave s spanjem.Padec ravni estrogena, spremembe v hormonskem ravnovesju.Hormonsko nadomestno zdravljenje, spremembe življenjskega sloga, kognitivno-vedenjska terapija, zdravila na recept.

Obstruktivna motnja dihal med spanjem

OpisSimptomiVzrokiRešitve
Stanje, pri katerem se dihalne poti delno ali popolnoma blokirajo med spanjem.Glasno smrčanje, prekinjen dih med spanjem, utrujenost čez dan.Prekomerna telesna teža, anatomski dejavniki, povečanje tonusa mehkega tkiva v grlu.Sprememba življenjskega sloga, uporaba CPAP (neprekinjeno pozitivno prezračevanje dihal) naprave, kirurški poseg.

na sliki je ženska, ki leži na postelji in spi.

Katerakoli težava vas pesti, najpomembnejše je, da se zavedate, da so težave s spanjem v celoti rešljive na naraven način. V moji 12-letni terapevtski praksi sem več kot 3600 ljudem pomagala povrniti ti. normalno življenje, med katerimi je bilo nešteto tudi takšnih, ki jih je pestila (huda/kronična) nespečnost.

Če menite, da pri nespečnosti potrebujete nasvet tudi vi, sem vam z veseljem na voljo na uvodnem pogovoru, na katerem bova našla pravi razlog za vašo nespečnost in pripravila načrt, kako (hitro) nespečnost za vedno odpraviti. Dobro počutje in kakovosten spanec sta vam vsekakor dosegljiva.

Prepoznavanje motenj spanja

Zdravniki lahko postavijo diagnozo nespečnosti, če težave s spanjem trajajo vsaj trikrat na teden in se nadaljujejo vsaj 3 mesece ali če povzročajo večje motnje v razpoloženju.

Običajni simptomi te motnje spanja vključujejo

  • težave pri uspavanju,
  • slab in nemiren spanec
  • ter prebujanje čez noč.

Vendar pa težave s spanjem pogosto povzročijo tudi druge težave, kot so

Ali veste, koliko spanca v resnici potrebujete?

malčki in dojenčki potrebujejo 12 do 17 ur

otroci potrebujejo 9 do 13 ur

odrasli pa 7 do 9 ur

grafika prikazuje koliko ur potrebujemo za spanje:
Dojenčki: 12 do 17 ur
Otroci: 9 do 13 ur
Odrasli: 7 do 9 ur

Iskanje strokovne pomoči

V življenju se lahko soočamo z različnimi težavami s spanjem, ki lahko vplivajo na naše zdravje in dobro počutje. Če se te težave pojavljajo le občasno in niso pretirano moteče, si lahko pomagamo s spremembami življenjskega sloga in spalno higieno.

Vendar pa, če se težave s spanjem pojavljajo redno in trajajo že daljše obdobje, je pomembno, da poiščemo strokovno pomoč. Dolgotrajne težave s spanjem lahko namreč kažejo na prisotnost motenj spanja, ki zahtevajo ustrezno obravnavo.

Pomoč zdravnika

V primeru, da se soočate z motnjami spanja, kot je na primer narkolepsija, sindrom nemirnih nog ali obstruktivna apneja med spanjem, je priporočljivo, da se posvetujete z zdravnikom, ki vam lahko pomaga pri postavitvi diagnoze ter predpiše ustrezno zdravljenje ali terapijo.

Pomoč terapevta

Če se soočate z nespečnostjo, anksioznostjo, depresijo ali pa vam zdravnik zagotavlja, da je z vami vse v redu, je pomembno poiskati pomoč terapevta, ki vam lahko pomaga razumeti in obvladovati vaše težave. Terapija je ena izmed učinkovitih tehnik pri obravnavi in odpravi motenj spanja in duševnih težav. Terapevt vam lahko pomaga razviti strategije za obvladovanje stresa, spoprijemanje z anksioznostjo, izgorelostjo ter izboljšanje spalnih navad. Te in podobne težave lahko vplivajo na naš spanec in nas ovirajo pri doseganju dobrega in zasluženega počitka.

Trajno premagovanje nespečnosti zahteva več kot le kratkoročne rešitve. S terapevtsko pomočjo lahko:

  • Odpravimo nakopičene občutke ogroženosti, nevarnosti in strahu iz telesa.
  • Spremenimo podzavestne vzorce, ki negativno vplivajo na naš spanec.
  • Pozdravimo čustvene bolečine, ki so se sčasoma kopičile zaradi preteklih slabih izkušenj.

Čeprav si želite hitrih rezultatov, je pomembno razumeti, da trajna rešitev zahteva čas in predanost. S terapevtsko podporo vam lahko pomagam doseči trajno premagovanje težav s spanjem v 90 dneh, namesto da bi preživeli leta pri psihoterapevtu.

Moje terapije so rezultat 12-letne prakse v terapevtskem delu in lastnem preizkušanju tega, kaj deluje in kaj ne. Zato tako unikaten in hkrati kompleksen sistem, ki pa ga vsak hitro obvlada in ki – kar je najpomembneje in kar dokazujejo številne pozitivne zgodbe ljudi – zagotovo deluje.

Težave s spanjem sta imela tudi Uroš in Andreja, ki sta jo v programu Notranji mir v celoti odpravila.

mnenje stranke Andreje: Ko sem bil na robu zaradi
neprespanosti, anksioznosti in depresije...,
si mi ti, Asja, pomagala izboljšati spanje.

V sebi imate veliko večjo moč, kot si mislite. Jaz pa to vem in jaz sem pripravljena narediti, kar je treba, da vi dosežete svoj notranji mir in čustveno svobodo. Ste tudi vi?

Če potrebujete ali si želite pogovor o tem, kako se trajno rešiti svojo nespečnost, sem na voljo z brezplačnim, zaupnim, 30 minutnim pogovorom. Mimogrede (kar mi je zelo pomembno in verjamem, da bo tudi vam) – že leta skrbim, da čakalnih dob praktično ni.

Viri

1 – Insomnia Statistics – DisturbMeNot

2 – Insomnia – Help Guide

3 – Use EFT tapping to treat insomnia – Eft Universe

4 – Sleep on it? When to go to bed angry – Psychology Today

5 – What to do when you can’t sleep – Sleep Foundation

6 – Bonnet, M. H., & Arand, D. L. (2010). Hyperarousal and insomnia: State of the science. V Sleep Medicine Reviews (Let. 14, izdaja 1, str. 9–15). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2009.05.002

7 – Roth, T., & Roehrs, T. (2003). Insomnia: Epidemiology, characteristics, and consequences. V Clinical Cornerstone (Let. 5, Issue 3, str. 5–15). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/s1098-3597(03)90031-7

8 – Riemann, D., Spiegelhalder, K., Feige, B., Voderholzer, U., Berger, M., Perlis, M., & Nissen, C. (2010). The hyperarousal model of insomnia: A review of the concept and its evidence. V Sleep Medicine Reviews (Let. 14, izdaja 1, str. 19–31). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2009.04.002

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.