Socialna anksioznost: opozorilni znaki, ki jih največkrat spregledamo

  • Objavljeno: 2. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Anksioznost
  • Objavljeno: 2. maja, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Anksioznost

Socialna anksioznost (tj. strah pred ponižanjem, pred biti obsojan, nenehno analiziranje svojega vtisa na druge itd.).

Si ne bi nikoli mislili, kajne? Seveda ne, ker so se z njo na pravi način soočili in se je rešili.

Socialna anksioznost nas nase opozarja s 5 največkrat spregledanimi znaki. Enega od njih prikazyje slika: moški, ki si grize nohte. Ob tem napis: Ali sem dovolj (dober, urejen, strokoven ...)?
Ali ste vedeli, da je eden od 5 največkrat spregledanih opozorilnih znakov socialne anksioznosti strah pred tem, kako jih sprejema okolica? Se morda vi to sprašujete večkrat?

Če je vaš odgovor “DA,”, naj vam povem, da še zdaleč niste osamljen primer (socialna anksioznost je ena od najpogostejših duševnih motenj, prizadene od 6 do 13 odstotkov populacije). Čeprav je vsaka socialna anksioznost popolnoma rešljiva, je bolje, da se ji izognete – ker se ji v veliko primerih lahko. Spoznajte, kako.

Socialna anksioznost: 5 spregledanih in 10 poznanih opozorilnih znakov

1. Zloraba substanc: da bi zmanjšali tesnobo in se lažje spopadli s socialnimi interakcijami, se nekateri ljudje zatečejo k alkoholu ali drogam.

2. Strah pred konflikti: “Kaj pa če se ne bodo strinjali z mano? Kaj pa, če bo nastal konflikt – kako naj reagiram?” To lahko vodi do izogibanja izražanja svojih mnenj ali stališč, da bi se izognili soočenju.

3. Težave pri sprejemanju komplimentov: Ob prejetem komplimentu se lahko počutijo nelagodno ali celo neprijetno. Komplimente namreč razumejo kot znak, da jih bodo drugi kmalu kritizirali.

4. Pretirana potreba po nadzoru: To so ljudje, ki čutijo potrebo po nadzoru nad vsemi vidiki svojega življenja, zlasti v družbenih situacijah. To je zato, ker jim daje občutek varnosti in zmanjšuje tesnobo.

5. Občutek osamljenosti in izoliranosti: Čeprav se ljudje morda želijo družiti z drugimi, se lahko bojijo vzpostaviti stike ali se počutijo osamljene – tudi ko so obkroženi z ljudmi. To lahko vodi do občutka izoliranosti in oddaljenosti od drugih.

1. Pretirana sramežljivost: Otroci ali odrasli, ki se kažejo kot pretirano sramežljivi, tihi ali nelagodni v družbenih situacijah, so lahko izpostavljeni tveganju za razvoj socialne anksioznosti.

2. Strah pred presojo: Ljudje, ki razvijejo socialno anksioznost, se vedno bolj bojijo, da bodo drugi sodili njihovo vedenje, videz ali sposobnosti. Ta strah lahko kmalu vodi do izogibanja socialnim interakcijam.

3. Težave pri govorjenju v javnosti: osebe, ki imajo lahko težave pri govorjenju pred drugimi (tudi če so dobro pripravljene!) lahko razvijejo socialno anksioznost. Težave se stopnjujejo in se začnejo hitro kazati kot močno potenje, tresenje glasu ali občutek praznine v glavi.

4. Strah pred pozornostjo: najprej boste opazili, da osebe ne rade predstavljajo, če ni treba njim, raje vidijo, da drugi oddajo naročilo v restavraciji, ne znajo sprejemati komplimentov ipd. Osebe s socialno anksioznostjo se bojijo biti v središču pozornosti.

5. Izogibanje druženju: začne se z izgovori, da se slabo počutijo, da nimajo časa, začnejo se skrivati … vse samo zato, da se izognejo zabavam, druženjem, športnim aktivnostim ali drugim družbenim dogodkom. Strah jih je tesnobe in občutka nelagodja v telesu.

Raziskave kažejo, da se približno 70% ljudi s socialno anksioznostjo ukvarja s skrivanjem kot strategijo spopadanja s socialno anksioznostjo
Ali ste vedeli, da se približno 70% ljudi s socialno anksioznostjo ukvarja s skrivanjem kot strategijo spopadanja s socialno anksioznostjo

6. Težave pri spoznavanju novih ljudi: tudi navezovanje stikov je problem. Strah jih je pogovora z neznanci, v neznanih okoljih se počutijo nelagodno.

7. Občutek neustreznosti: vse pogostejše je primerjanje z drugimi in s tem vse večji občutek neustreznosti, manjvrednosti. Te negativne misli lahko še poglobijo tesnobo in strah.

8. Fizični simptomi tesnobe: povečan srčni utrip, potenje, tresenje rok, slabost in težave z dihanjem.

9. Prekomerno skrb za podrobnosti: ker jih skrbi, kako jih bodo drugi dojemali, se ogromno ukvarjajo z drobnimi podrobnostmi svojega videza ali vedenja.

10. Pretirana skrb za mnenja drugih: “Kaj si mislijo o meni? Sem dovolj (dober, lep, izobražen,pripravljen …)?” To lahko vodi do nenehnega analiziranja svojega vedenja in iskanja napak v svojih dejanjih.

Socialni anksioznosti je skoraj vedno skupni imenovalec slaba samopodoba, ki pa jo večina ljudi “zdravi” na popolnoma napačen način (več spodaj v članku). Če mislite, da bi na to temo potrebovali zaupen pogovor, iskren, od srca do srca, vas vabim, da rezervirate svojih 30 brezplačnih minut.

7 dejavnikov, ki povečajo tveganje za nastanek socialne anksioznosti

Na sliki je moški za šankom, vidno okajen, pred njim prazni kozarčki žganja. Moški strah socialno anksioznost po navadi maskirajo z alkoholom.
  1. “Maskiranje”: Pri ženskah se socialna anksioznost pojavlja pogosteje, morda zato, ker moški strah navadno prikrivajo ali pa ga maskirajo z alkoholom. Moški tudi redkeje poiščejo pomoč. 
  2. Anksioznost med sorodniki: Nekatere raziskave kažejo, da je verjetnost za nastanek socialne anksioznosti večja, če zanjo trpi kateri od najbližjih sorodnikov.
  3. Naučeni vzorciNekateri strokovnjaki menijo, da je socialna anksioznost naučeno obnašanje. 
  4. Starši in vzgoja: Obstaja povezava med socialno anksioznostjo in nadzorujočimi ali pretirano zaščitniškimi starši. 
  5. Negativna spodbuda: Otroci, ki se srečujejo z draženjem, ustrahovanjem, zavračanjem, zasmehovanjem ali s poniževanjem, so bolj nagnjeni k socialni anksioznosti. S to motnjo so povezani tudi drugi negativni dogodki, kot so konfliktna družina in spolne zlorabe. 
  6. Sramežljivost in plašnost: Večjemu tveganju so izpostavljeni otroci, ki so sramežljivi, plašni ali zadržani v novem okolju/v družbi neznanih ljudi.
  7. Življenjske spremembe: Spoznavanje novih ljudi, javno nastopanje, predstavitev ali napredovanje na pomembno delovno mesto lahko sproži prve simptome socialne anksioznosti, čeprav so le-ti zakoreninjeni v adolescenci.

Socialna anksioznost – vzroki in sprožilci

Vzrokov in sprožilcev za razvoj socialne anksioznosti je kar nekaj, so različni in se praviloma med seboj prepletajo:

  1. vplivi okoliščin odraščanja,
  2. dednosti in
  3. posameznih travmatičnih dogodkov.

Biološka ranljivost: genetske značilnosti

Socialna fobija ima korenine tako v genetiki kot tudi v vzgoji. Eden izmed genetskih dejavnikov, ki lahko pripomore k razvoju te motnje, je prevladujoči sistem vedenjske inhibicije (BIS). Ta sistem, delno deden, spodbuja umik, kar se kaže v anksioznem, sramežljivem in introvertiranem vedenju. Če se ta vedenjska zavora ohranja v najstniških in odraslih letih, je verjetnost za nastanek socialne fobije večja. Približno 10 do 15 odstotkov ljudi s to motnjo ima delno dedne genetske vplive.

Okoljska ranljivost: družinske okoliščine

Družinske okoliščine imajo izjemno pomemben vpliv na razvoj socialne fobije.

Na sliki je mama, ki s prstom žuga hčerki (cca 7 ket). Hči je vidno osramočena in žalostna. Puščica kaže na drugo sliko v sliki, na kateri odrasla ženska žalostno zre v svet tako, da z rokami odstira žaluzije, ki jo sicer ločujejo od zunanjega sveta.
**Starši – nujno preberite** Raziskave kažejo, da je tveganje za razvoj socialne fobije pri otrocih večje, če starši uporabljajo sram kot disciplinski pristop in poudarjajo pomembnost mnenja drugih ljudi.

Otroštvo, zaznamovano z nasiljem, alkoholizmom, starševskim zanemarjanjem, zavračanjem ali preveliko dominacijo, zahtevnostjo in kritiko do otrokovih napak, v celoti pripomore k razvoju te motnje. 

Preveč zaščitniški ali nadzorujoči starši lahko prav tako spodbujajo pretiran sram in strah pred drugimi.

Ali lahko starši preprečimo nastanek socialne anksioznosti pri svojem otroku?

Če ste vi, ki tole berete, odrasla oseba, ki se morebiti že spopada s socialno anksioznostjo, potem je to samo informacija v potrditev, da se socialna anksioznost pojavi v primarni družini.

Če ste v času branja tega članka starš, imate mladostnika ali pa otroka in ste zaskrbljeni, ker opažate opozorilne znake socialne anksioznosti pri svojem otroku, pa bi rada poudarila, da ste prav vi tisti, ki lahko največ doprinesete, da se socialna anksioznost trajno odpravi.

Kako to narediti? Skozi iskrenost in pogovor z nekom, ki ima na tem področju izkušnje. Vabim vas na zaupen pogovor, v katerem bomo raziskali korenine vašega problema in naredili strategijo, kako se ga lahko trajno rešite. Pogovor vas ne obvezuje k ničemur in je popolnoma brezplačen.

Psihološka ranljivost: temperament

Eden od dejavnikov, ki vpliva na to, kako zelo smo v določenih situacijah anksiozni, je naš temperament.

Ljudje, ki so bili kot otroci bolj sramežljivi in zadržani, pogosteje razvijejo socialno anksioznost.

Predstavljajte si majhnega otroka, ki je z mamico v trgovini. Mama ga za nekaj minut pusti samega, nato pa se hitro vrne. Otrok z varno navezanostjo se bo med ločitvijo od mame sicer razjokal, ampak se bo pomiril takoj, ko bo prišla nazaj. Večina ljudi (okoli 60%) ima varno navezanost. Ostali pa imajo lahko enega od treh nesigurnih načinov vedenja in s tem večje tveganje za socialno anksioznost:

  • Preokupiran (ambivalenten) stil: Ti otroci so nenehno v skrbeh za mamo in se težko ločijo od nje.
  • Izogibajoč stil: Ti otroci se ne zdijo preveč navezani na mamo in se zdi, da jim ni mar, če gre ali pride.
  • Neorganiziran stil: Ti otroci se ne vedejo dosledno – včasih so preveč navezani, včasih pa se izogibajo mami.

To pomeni:

Psihološka ranljivost: travmatični dogodki in drugi stresorji

Socialna anksioznost se razvije zaradi različnih negativnih življenjskih izkušenj, travm in stresorjev, ki ste jim bili podvrženi že kot otroci:

Na sliki ločena starša. Na eni strani mati z 2 sinovoma, na drugi je oče, med njimi prepad. Napis na sliki: Ločitev lahko vpliva na kasnejši razvoj socialne anksioznosti.

  • fizično ali psihično nasilje
  • poniževanje s strani staršev
  • vrstniško nasilje
  • izgube ljubezni
  • kritiziranje staršev ali učiteljev
  • pritiski v šoli
  • posmehovanje
  • zlorabe (fizične, psihične, spolne)
  • zahtevanje popolnosti
  • ločitev staršev
  • družinski konflikti
  • večkratne selitve v otroštvu
  • bolezen ali
  • psihopatologija pri starših.

Čeprav na prvi pogled nenaktere naštete stvari ne izgledajo kot kaj hudega, pa so lahko vzrok za vašo socialno anksioznost. Morda pa je še kakšna, ki je nisem omenila. Vas zanima, zakaj je socialna anksioznost nastala prav pri vas in kako jo lahko za vedno odpravite? Če želite, lahko to skupaj raziščeva.

Na voljo sem za iskren pogovor, od srca do srca. Je brezplačen, zaupen in zaseben. Na njem boste zagotovo spoznali pravi razlog za nastanek vaše socialne anksioznosti, naredila pa bova tudi načrt, kako se je lahko za vedno rešite in to hitreje, kot si mislite.

25 najbolj očitnih simptomov, da imate socialno anksioznost

Glavni simptom socialne anksioznosti je izogibanje socialnim situacijam in močen občutek nelagodja povezan z ljudmi. A poleg njega poznamo še 8 čustvenih, 11 fizičnih in 5 vedenjskih simptomov.

Čustveni simptomi:

Na sliki je moški, ki se pripravlja na javni nastop (vidi se tudi mikrofon). Moški je vidno živčen, kar je znak socialne anksioznosti.
  1. močan strah pred in med neznanci,
  2. strah pred situacijami, v katerih bi nas lahko presojali ali obsojali,
  3. strah, da bi se ponižali in osramotili,
  4. strah, da bi drugi opazili njihovo zaskrbljenost,
  5. pretirano samoopazovanje v socialnih situacijah, nenehno analiziranje svojega vtisa na druge ljudi,
  6. anksioznost, ki moti dnevno rutino, delo, šolanje in druge dejavnosti,
  7. izogibanje, da bi govorili pred ljudmi (javno nastopanje) ali počeli kar koli, kar bi jih lahko spravilo v zadrego,
  8. izogibanje situacijam, v katerih bi utegnili biti v središču pozornosti

Telesni/fizični simptomi:

Na sliki je ženska, ki se ji po oblačilih vidi, da je živčna in preznojena. Vse to so lahko znaki socialne anksioznosti.

Telesni simptomi se lahko stopnjujejo vse do paničnega napada.

  1. pospešeno bitje srca in dihanje,
  2. zardevanje,
  3. znojenje,
  4. trepetanje,
  5. tresoč glas,
  6. vrtoglavica, omotica,
  7. mravljinčenje,
  8. zmedenost oziroma občutek, kot bi bili »zunaj svojega telesa«,
  9. napetost,
  10. težave s prebavili,
  11. slabost oziroma razdražen želodec.

Vedenjski simptomi

Na fotografiji je otožna ženska, ki je na prazničen dan osamljena. To je lahko vednjski simptom za socialno anksioznost.
  1. osamljenost oz. življenje z zelo malo prijatelji
  2. brez intimne partnerske zveze, saj je niso sposobni vzpostaviti ali obdržati
  3. veliko jih odpove delovno razmerje
  4. nemalo jih pusti šolo
  5. Nekvalitetno in omejeno življenje, saj njihovo življenje usmerja strah

Socialna anksioznost lahko privede do popolne socialne izolacije, kar je škodljivo za celostno zdravje in počutje, a kljub temu je rešljiva in stojim za tem, da lahko (prej, kot si mislite) ponovno čisto normalno zaživite.

Če vas zanima, kako, z veseljem skupaj z vami pogledam vašo unikatno situacijo in glede na najden resničen vzrok za nastanek socialne anksioznosti narediva jasen načrt, kako se je boste rešili.

Če čutite, da želite ali potrebujete enostaven, iskren pogovor od srca do srca, kliknite na spodnji gumb.

Socialna anksioznost s sabo nosi vsaj še eno pridruženo motnjo …

Čeprav je socialna anksioznost popolnoma rešljiv problem, ga ne smemo podcenjevati.

Na fotografiji je ženska, ki sedi na tleh, z rokami objema nogi prek kolen, z drugo roko si prekriva obraz, ker občuti stisko. Dodan je napis: "Skoraj 90 % ljudi s socialno fobijo ima  vsaj še eno pridruženo duševno motnjo, najpogosteje depresijo, kako drugo anksiozno motnjo ali pa zlorabo psihoaktivnih
snovi."

Pod druge anksiozne motnje med drugimi spadajo panični napadi, strahovi (pred smrtjo, strah pred strahom (novim paničnim napadom), letenjem, pajki…) tesnoba ipd.

Socialna anksioznost: zapleti in posledice

Posledice so lahko zelo neprijetne, predvsem pa od življenja, ki naj bi bilo polno, aktivno, radostno, s priložnostmi za rast (izzivi), dobimo veliko manj. Nekaj primerov:

  1. Izostajanje iz šole: Namesto dobre izobrazbe učenci, dijaki ali študentje ne dosežejo želene poklicne izobrazbe.
  2. Socialna podpora: Namesto opravljanja dela, ki nas izpopolnjuje, osrečuje in nam daje finančno svobodo, ljudje s socialno fobijo (več kot petina ljudi, kar je enkrat več od povprečja) prejemajo tudi socialno podporo in na njej vse prevečkrat ostanejo.
  3. Samsko življenje – ne po lastni izbiri: Namesto partnerstva in potencialne družine, ljudje (največkrat ne po lastni izbiri) ostanejo samski. Brez partnerstva se človek lahko počuti osamljen, izoliran, svojo stisko pa utegne blažiti z alkoholom ali z drugimi psihotropnimi snovni, kar lahko pripelje do zasvojenosti.
  4. Zasvojenost: Namesto zdravega in aktivnega življenja z notranjim mirom se kar četrtina do tretjina ljudi s to motnjo spopada z zasvojenostjo

Socialna anksioznost se s strokovno pomočjo v celoti reši

Velik problem ljudi, ki trpijo za socialno anksioznostjo, je samopodoba.

Tako je žal prepogosto svetovana tehnika samopomoči “pozitivne afirmacije” pri reševanju socialne anksioznosti celo škodljiva, saj povečuje stisko in tesnobo. Razlika med pozitivnim sporočilom, ki si ga skušamo sugerirati, in tem, kako se v resnici čutimo, je namreč tolikšna, da povzroča zgolj še globljo tesnobo, saj si v resnici lažemo o svojem trenutnem stanju in počutju.

Zato je pomembno, da vas pri reševanju socialne anksioznosti vodi izkušen terapevt, ki ve, kako skozi občutke spremeniti lastno samopodobo. V svojih 12 letih terapevtske prakse, sem iskreno ponosna na Anjo, ki ji je uspelo, da je od tega, da se je bala iti celo iz spalnice do kopalnice, prišla do tega, da ponovno z družino vsak konec tedna “kam pobegne”, v službi pa je še napredovala (več razlaga sama v videu spodaj).

Se sprašujete, kako točno vam lahko pomagam jaz, mag. Asja Dominko?

Najraje in najbolje vam detajlno vse razložim kar v živo, na brezplačnem pogovoru, ki si ga lahko rezervirate. A za tiste bolj radovedne: ljudje, ki so šli skozi moje napredne terapije pravijo, da jim vračam življenja (to pomeni, da ponovno dosežejo svoj notranji mir in ti. normalno življenje) z mojo napredno terapijo Notranji mir.

Na sliki je terapevtka, mag. ASJA DOMINKO.
Asja Dominko je magistrirala iz temeljnih medicinskih znanosti in se izobrazila na področju energijske psihologije.
Je ustanoviteljica terapevtskega programa “Notranji mir”, v katerem s pomočjo sistematično vodenega procesa v 90 dneh trajno odpravi anksioznost, tesnobo, izgorelost in panične napade.
S svojim edinstvenim darom in ljubečo karizmo ljudem pomaga odpraviti nakopičena čustvena bremena iz preteklosti. Vodi jih, da prenehajo živeti v strahu, trajno dosežejo notranji mir, sprostijo svoje telo in se rešijo neprijetnih telesnih občutkov.
Tudi sama se je spopadala z veliko strahovi in globoko žalostjo. Z intenzivnim ukvarjanjem s svojimi čustvenimi globinami je razvila unikaten sistem spreminjanja podzavestnih vzorcev, ki resnično deluje.
Vse svoje napredno znanje deli z ljudmi na svojih terapijah, kjer jim v kratkem času spremeni življenje na bolje.

Terapija na telesnem, miselnem, čustvenem in energetskem nivoju dela na temelju, in sicer na pravem vzroku za nastanek socialne anksioznosti.

Resničen vzrok vaših težav poiščemo najprej, in sicer že na brezplačnem, zaupnem pogovoru, ki je neobvezujoč za kakršnokoli nadaljnje sodelovanje z mano. V pogovoru naredimo tudi strategijo, kako se boste socialne anksioznosti za vedno rešili viin sicer glede na:

  • vaš današnji način življenja,
  • na dogodke, ki so vplivali na vas
  • na vaše trenutno čustveno, telesno in mentalno stanje

Če ste začutili, da se želite o svoji situaciji pogovoriti z mano, iskreno, zaupno, od srca do srca, vas vabim, da si rezervirate svoj termin s klikom na spodnji gumb.

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.