Aerofobija: Kako premagati strah pred letenjem?

  • Objavljeno: 25. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Tesnoba
  • Objavljeno: 25. aprila, 2024
  • Napisala: Asja Dominko
  • Kategorija: Tesnoba

Ali ste imeli kdaj potne dlani, vam je razbijalo srce, ste imeli nemirne noge in pospešeno dihanje pred ali med letenjem? To so simptomi, ki nakazujejo na aerofobijo, drugače znano kot strah pred letenjem. 

Ta pogosta težava lahko močno ovira užitek potovanja in vpliva tudi na druga področja življenja – vendar pa je s pravim terapevtskim pristopom strah pred letenjem rešljiv.

V tem članku bomo raziskali naravo aerofobije, njene vzroke in simptome, razkrila pa vam bom tudi, kako lahko strah pred letenjem enkrat za vselej odpravimo.

Strah pred letenjem ali aerofobija

Kar 40 odstotkov ljudi, ki so že potovali z letalom, se v življenju vsaj enkrat spopade s strahom pred letenjem. Pri nekaterih ljudeh je lahko ta strah tako močan, da celo zadnji trenutek odstopijo od poleta zaradi strahu ali občutka, da bo nekaj šlo narobe, kljub že kupljeni karti.

Simptomi strahu pred letenjem

Simptomi aerofobije se razlikujejo od posameznika do posameznika, vključujejo pa fizične simptome, kot so

Kako se strah pred letenjem občuti – najpogostejše misli

Kadar se nekdo boji letenja, je to lahko zaradi slabih izkušenj, ki so povezane z letali, veliko pogosteje, pa strah pred letenjem izvira iz drugih strahov in težav.

Najpogostejše misli in strahovi so:

  1. “Nimam se kam umakniti, če se karkoli zgodi.”
  2. “Bojim se zaprtih prostorov.”
  3. “Kaj, če doživim na letalu panični napad in hudo anksioznost.”
  4. “Strah me je, ker nimam kontrole nad tem, kaj se dogaja.”
  5. “Bojim se, da bom umrl. “
  6. “Strah me je višine in tega, da bom ujet.”
  7. “Kaj, če pride do redke nesreče.”
  8. “Mogoče so pozabili preveriti motorje in bo ravno na tem letu prišlo do nesreče.”
  9. Strah pred neznanim, pred novo izkušnjo.

Vzroki za aerofobijo

Strah pred letenjem ali aerofobija (znan tudi kot aviofobija) ima različne vzroke. Lahko se razvijejo iz različnih fobij ali na podlagi tragičnih filmov in zgodb ali pa iz preteklih slabih izkušenj, ki bi se lahko v povezavi z letenjem zgodile (panični napad, anksioznost, tesnoba).

Fobije in strahovi, ki povzročijo strah pred letenjem

Strah pred zaprtimi prostori – Ker so letala običajno zaprta okolja z omejenim prostorom za gibanje, lahko ljudje s klavstrofobijo doživljajo povečano tesnobo, nelagodje ali strah med letenjem. Več si preberite o strahu pred ljudmi na Vlasta Kuster.

Strah pred ljudmi – Strah pred letenjem lahko izvira iz strahu pred množicami ljudi ali pred interakcijami z ljudmi, ki so posledica socialne fobije.

Strah pred smrtjo ali nesrečo – Strah pred smrtjo ali nesrečo je lahko glavni dejavnik strahu pred letenjem. Ljudje se lahko bojijo, da bo letalo strmoglavilo, se pokvarilo ali da bo prišlo do drugih nevarnosti. Več o strahu pred smrtjo si preberite tukaj.

Strah pred izgubo nadzora – Med letenjem veliko ljudi občuti, da nimajo nadzora nad svojim življenjem. Ne zaupajo pilotu, mehanikom ali varnostnim ukrepom, ki so pomembni za varno letenje.

Strah pred letenjem ali aerofobija se pojavi z odraščanjem
Študije kažejo, da otroci običajno niso prestrašeni pred letenjem. Pravzaprav, mnogi so navdušeni nad mislijo na polet. Strah pred letenjem so v tem primeru pojavi zaradi prestrašenih staršev in okolice, ki ta strah (nezavedno) prenesejo na otroka.

Podzavestni dejavniki

1.Pretekla izkušnja: Strah pred letenjem lahko izvira iz negativne izkušnje ali neprijetnega dogodka med prejšnjim poletom.

2. Socialno učenje: Lahko se zgodi tudi, da oseba prevzame strah pred letenjem od družinskih članov ali prijateljev, ki imajo enako fobijo.

3. Negativna medijska poročila: Mediji pogosto poročajo o letalskih nesrečah, kar lahko okrepi strah pred letenjem, tudi če so letalske nesreče redke. Prav tako filmi ali dokumentarci lahko prispevajo k nastanku strahu pred letenjem.

4. Pomanjkanje čustvene podpore v otroštvu: Strahovi in fobije so pogostejši pri ljudeh, ki v otroštvu niso imeli ustrezne čustvene podpore. Neprimerna reakcija staršev na otrokove strahove lahko privede do razvoja številnih iracionalnih strahov v odrasli dobi. Več o tem pišem na Vlasta Kuster strahovi.

strahovi, fobije, tesnobe in panike povzročajo strah pred letenjem ali aerofobija

Poleg teh specifičnih fobij lahko strah pred letenjem povzroči tudi splošna tesnoba ali napad panike. Pomembno je razumeti, da lahko ljudje doživljajo kombinacijo večih strahov ali pa imajo individualne razloge za svoj strah pred letenjem.

Ljudje, ki se spopadajo s strahom pred letenjem, lahko razdelimo v dve glavni skupini: 

  • Oseba se popolnoma izogiba letenju in si ustvarja različne izgovore (na primer, da bo šla kdaj drugič, da ne želi obiskati določene destinacije, da bo raje potovala z avtomobilom itd.).
  • Oseba sicer potuje z letalom, vendar doživlja hudo stisko pred vsakim poletom, včasih celo doživlja napade panike. Ko se datum leta bliža, se pri osebi vse bolj kažejo znaki anksioznosti. Pred poletom morda celo jemlje pomirjevala ali posega po alkoholu. Težave se še povečajo, če doživi neprijetne situacije med letom, kot so turbulence ali druge situacije, ki jih oseba vidi kot nevarne.

Aerofobija se sproži ob neznanih zvokih in premikih

zvoki letala povzročajo strah
Letalo je statistično najvarnejše prevozno sredstvo. Pa vendar to dejstvo tistih, ki se spopadajo s strahom pred letenjem, ne pomiri kaj dosti.

Veliko ljudi se najbolj prestraši med pristankom ali med turbulentnim letom. Strah povzročajo tudi zvoki, ki jih ne prepoznajo, kot je bobnenje, ko pilot spremeni moč motorjev.

Ti zvoki, ki spremljajo popolnoma normalne postopke po vzletu in pred pristankom, pri nekaterih ljudeh sprožijo strah.

Turbulence so še en dejavnik, ki lahko vzbudi paniko med letom. Kljub temu pa so za letalo običajne in niso nevarne, kot mnogi mislijo.

Strah pred letenjem je v celoti rešljiv, tako da svoje telo, misli in notranje občutke pred samim izletom pomirimo do te mere, da bomo na letalo stopili mirno in sproščeno. Pri tem je pomembno, da pogledamo, kateri stresni dogodki iz preteklosti so prispevali k strahu, ki se je pojavil danes.

S pomočjo napredne terapije v programu Notranji mir se v treh mesecih popolnoma osvobodite strahu pred letenjem. Za brezplačen uvodni pogovor se prijavite na spodnjem gumbu.

Kako premagati strah pred letenjem

Nekaj preprostih priporočil za premagovanje strahu pred letenjem:

  • Pred poletom poskrbite za dober spanec in počitek, da boste sveži in pripravljeni. Če ne morete spati in imate motnje spanja, obiščite to spletno mesto.
  • Pravočasno se odpravite na letališče, da se izognete stresu in se lahko osredotočite na vse potrebne postopke, kot so oddaja prtljage, prijava in varnostni pregled.
  • Omejite uživanje poživil, kot so kava, čaji in alkohol, vsaj nekaj dni pred poletom.
kofein lahko povzroči strah pred letenjem ali aerofobija
Pred in med letom ne pijte kofeinskih napitkov, saj boste zaradi njih še na ‘višjih obratih’.
  • Pred poletom preizkusite tehnike sproščanja stresa.
  • Uživajte lahko hrano, ki vam ne bo povzročala slabosti med letom (ovseni kosmiči, jogurt, oreščki, suho sadje, sadje, zelenjava).
  • Ne skrbite za začetne varnostne postopke; osebje na letalu vam bo ustrezno pojasnilo, kar je del standardnih postopkov.
  • Izogibajte se pretirani analizi ali iskanju napak na letalu. Namesto tega se osredotočite na pozitivne misli.
  • Opomnite se, da je osebje na letalu izkušeno in pozorno opazuje morebitne nenavadne spremembe ali težave, ki bi se lahko pojavile. 

Kateri koli strah, ki ga čutite, nastane zaradi stresnih dogodkov, ki v preteklosti. Do globokega olajšanja pride takrat, ko telo razbremenimo negativnih občutkov iz preteklosti in ga ponovno naučimo, sproščenosti, lahkotnosti, varnosti in samozavesti, tudi kadar ste v zraku.

Z vas imam na voljo brezplačen uvodni pogovor, v katerem boste (morda prvič) razumeli, zakaj se v resnici bojite letenja (kar je najpomembnejši korak k temu, da se letalske fobije osvobodite), hkrati pa se bova pogovorila, kako se boste strahu pred letenjem za vedno rešili.

Med poletom je koristno upoštevati nekaj napotkov

pred poletom se udobno namestite, se sprostite, odmislite zvoke in črne misli ter se posvetite globokemu umirjenemu dihanju
  • Najprej se čim bolj udobno namestite in osredotočite na umirjeno dihanje.
  • Poskusite se sprostiti s pomočjo branja, reševanja križank, igranja igric, z gledanjem filmov ali nadaljevank.
  • Ne bodite preveč pozorni na vedenje in izraze kabinskega osebja, saj lahko napačno razlaga vodi v nepotrebno skrb.
  • Prav tako ne razmišljajte o zvokih v letalu, ki se lahko spreminjajo v različnih fazah leta.
  • Ne ustvarjajte si črnih scenarijev in ne predstavljajte si najslabšega možnega izida.
  • Ne skušajte se boriti s strahom, ampak se osredotočite na globoko dihanje in uporabite tehnike sproščanja, če se pojavi občutek tesnobe.

Pomirimo aerofobijo

  • Vsako letalo ima poleg pilota tudi kopilota. Če bi pilotu postalo slabo ali ne bi mogel upravljati letala, mu na pomoč priskoči kopilot.
  • V primeru, da sta tako pilot kot kopilot nesposobna upravljati letalo, obstaja opcija “avtopilota“, ki omogoča varno pristajanje letala avtomatsko.
  • Vsak član posadke je usposobljen za uporabo avtopilota, kar dodatno zagotavlja varnost.
  • Statistični podatki kažejo, da po vsem svetu vsak dan poteka med 180 in 220 tisoč letov.
  • Verjetnost nesreče je izjemno majhna, saj je smrtnost na prevoženem kilometru pri komercialnem letalskem prometu 0.00007, kar je najnižje med vsemi načini prevoza. Ta verjetnost je veliko manjša kot pri nesrečah z drugimi prevoznimi sredstvi, kot je na primer avtomobil.
Graf kaže, da je statistično najvarnejše prevozno sredstvo letalo
Kot vidimo na grafu je daleč najvarnejše prevozno sredstvo prav letalo.

Celovita rešitev za strah pred letenjem

Da bi se resnično osvobodili strahu pred letenjem, je ključno, da celostno pristopimo k težavi. Ni dovolj, da se zgolj izpostavimo letenju ali da malce meditiramo. Pomembno je odpraviti vzrok za nastanek strahu, ki se lahko skriva v neprijetnih občutkih in preteklih slabih izkušnjah, ki smo jo imeli v preteklosti.

Ko razbremenimo telo na

  • miselnem,
  • energijskem,
  • telesnem
  • in čustvenem nivoju,

bo strah izginil sam od sebe.

Pomembno je tudi, da spremenimo podzavestna prepričanja, ki jih imamo o letenju, in se naučimo, da smo ob tem varni in mirni. Da bi se letalska fobija v celoti razblinila, je običajno potrebna strokovna pomoč.

V programu Notranji mir se v 90 dneh v celoti osvobodite negativnih misli, neprijetnih občutkov po telesu in negativnih čustev v povezavi z letenjem.

Več kot 3600 ljudem sem, v svoji 12-letni karieri, že pomagala premagati hude strahove, med drugim tudi letalsko fobijo. Če želite, lahko pomagam tudi vam.

Prvi korak je zaupen pogovor.

Na njem bomo poiskali pravi razlog za nastanek vaše težave in naredili načrt, kako se boste osvobodili strahu pred letenjem za vedno.

Viri – strah pred letenjem in aerofobija

  • Dominko, A. (2024). Kako premagati anksioznost.
  • Howard, W. A., Murphy, S. M., & Clarke, J. C. (1983). The nature and treatment of fear of flying: A controlled investigation. Behavior Therapy, 14(4), 557–567. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(83)80078-1
  • Kuster, V. (2023). Moja nova samopodoba.
  • Oakes, M., & Bor, R. (2010). Psihologija strahu pred letenjem (prvi del): Kritična evalvacija trenutnih perspektiv na naravo, razširjenost in etiologijo strahu pred letenjem. Travel Medicine and Infectious Disease, 8(6), 327–338. https://doi.org/10.1016/j.tmaid.2010.10.001
  • Rothbaum, B. O., Hodges, L., Smith, S., Lee, J. H., & Price, L. (2000). Controlirana študija virtualne terapije z izpostavljenostjo za strah pred letenjem. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(6), 1020–1026. https://doi.org/10.1037/0022-006x.68.6.1020
  • Van Gerwen, L. J., Spinhoven, P., Diekstra, R. F. W., & Van Dyck, R. (1997). Ljudje, ki iščejo pomoč zaradi strahu pred letenjem: Tipologija oseb s strahom pred letenjem. Behavior Therapy, 28(2), 237–251. https://doi.org/10.1016/s0005-7894(97)80045-7

Avtorica članka

Asja Dominko
Magistrica temeljnih medicinskih znanosti, vodilna specialistka za trajno odpravo izgorelosti, tesnobe in paničnih napadov.

  • Izvajam napredno terapijo »Notranji mir« ter Kratke terapije za osnovno pomoč.
  • Avtorica knjig »Kako premagati anksioznost« (e-knjigo (86 strani) s konkretnimi nasveti za pomoč si lahko brezplačno prenesete) in »Moja nova samopodoba«.
  • Brezplačen terapevtski pogovor je na voljo vsem, ki želite izvedeti a) resničen vzrok za vaše težave, b) način, kako se jih lahko za vedno osvobodite in zaživite ponovno normalno življenje.
Vse informacije: www.asjadominko.si

Potrebujete pogovor?

Pogovorimo se o tem zakaj se vam v resnici dogaja, kar se vam dogaja in kaj narediti, da težavo trajno rešite.

Okrepite svoj notranji mir v treh minutah na dan.